මෙහි පලමු කොටස මෙතනින්
කලින් ලියන ලදි
http://magebima.blogspot.it/2015/09/blog-post.html
ඊශ්රායෙල - පලස්තීන ගැටුම යනු ඊශ්රායෙලය හා පලස්තීන රාජ්යයන් අතර දිගු කලක පටන් අඛණ්ඩ පැවත එන ආරවුලකි. එය පැතුරුණු අරාබි-ඊශ්රායෙල අර්බුදයේ කොටසක්ද වේ. ප්රධාන වශයෙන්ම මෙම අර්බුදයට හේතුව වී තිබෙන්නේ එකම ප්රදේශයක අයිතිය පිළිබඳව දෙරට අතර ඇතිව තිබෙන මතභේදයයි. ඊට"ද්වි-රාජ්යය විසඳීමක්" ඇතිකර ගැනීමට නොයෙක්වර උත්සාහගෙන ඇත. එනමුත් "ද්වි-රාජ්යය විසඳීමක් මඟින් සටන් ඇතිවී ඇති භූමියේ නිදහස් ඊශ්රායෙල ජනපදයක් හා පලස්තීන ජනපදයක් ඇතිකෙරේ. අද වන විට එවැනි විසදුමකට බොහෝ පලස්තීනුවන් හා ඊශ්රායෙල ජාතිකයන් එකඟ වී තිබෙන අතර ගාසා තීරයේ හා බටහිර ඉවුරේ අයිතිය පිළිබඳව ඇති ගැටළුව විසඳා ගැනීමට තිබෙන හොඳම විසඳුමද "ද්වි-රාජ්යය විසඳීම" බව ඔවුන් පවසයි.බොහෝ ඊශ්රායෙල ජාතිකයන්ද පිළිගන්නා පරිදි, බොහෝ පලස්තීනුවන්ගේද අදහස ගාසා තීරය හා බටහිර ඉවුර තම රාජ්යයට ඈඳා ගතයුතු බවයි. උගත් සුළු පිරිසක් පමණක් ගාසා තීරය හා බටහිර ඉවුර ඊශ්රායෙල හා පලස්තීන ජාතිකයින්ට සම අයිතිවාසිකම් ලැබෙන "තනි රාජ්යය විසඳුමක්" සුදුසු යැයි යෝජනා කර තිබේ. එනමුත් අවසාන එකඟවීම කෙසේ සිදුවිය යුතුද යන්න හා අන්යෝන්යය දායකත්වය පිළිබඳ විශ්වාසනීයත්වය පිළිබඳව තවමත් මතභේද පවතී.
අභ්යන්තර හා අන්තර්ජාතික බොහෝ පිරිස් මෙම අර්බුදයට සම්බන්ධ වී තිබේ. සෘජුව මැදිහත්ව ඇති කණ්ඩායම් දෙක වන්නේ, එහුද් ඔල්මට් ගේ නායකත්වයෙන් යුක්ත ඊශ්රායෙල රජය හා මොහොමඩ් අබ්බාස් ගේ නායකත්වයෙන් යුක්ත පලස්තීන විමුක්ති සංවිධානයයි. නීත්යානුකූල සාකච්ඡා හසුරුවනු ලබන්නේ මැදපෙරදිග චතුරංගිය සේනා(Quartet on the Middle East) ලෙස හඳුන්වන ඇමරිකා එක්සත් ජනපදය, රුසියාව, යුරෝපා සංවිධානය හා එක්සත් ජාතීන්ගෙන් සමන්විත බල ඇණියක් මඟිනි.
බ්රිතාන්යයේ ටෝනි බ්ලෙයාර්ද විශේෂ නියෝජිතයෙක් ලෙස පෙනී සිටියි. ඔහු විසින් විකල්ප සාම ක්රියාදාමයක් යෝජනා කරනු ලැබ ඇත. අරාබි ලීගයද වැදගත් මැදිහත් කරුවෙකි. අරාබි ලීගයේ ආරම්භක සාමාජිකයකු වන ඊජිප්තුවද මෙම අර්බුදයට ඓතිහාසිකව සම්බන්ධ වුනු හවුල්කරුවෙකි.
වසර 2006 සිට පලස්තීන ප්රදේශ ප්රධාන පාර්ශව දෙක අතර ඇතිවුණු සටන් නිසා බිඳී ගොස් ඇත. මෙම පාර්ශව දෙක වන්නේ ෆටාහ් (Fatah) හා හමාස් (Hamas) නම් ඉස්ලාමික සටන් කණ්ඩායම් නිසාවෙනි. මෙම හේතුව නිසා පලස්තීන ජාතික අධිකාරිය පාලනය යටතේ තිබු ප්රදේශය බටහිර ඉවුර ෆටාහ් සංවිධානය යටතද, ගාසා තීරය හමාස් සංවිධානය යටතටද බෙදී තිබේ. හමාස් සංවිධානය, පලස්තීන 2006 ඡන්දය ජයග්රහණය කලද, ඔවුන් ත්රස්තවාදී සංවිධානයක් ලෙස ඊශ්රායෙලය හා අනිකුත් රටවල් විසින් සලකනු ලබන නිසා මෙම බෙදීම ප්රශ්නකාරී තත්වයක් නිර්මාණය කර තිබේ. එම නිසා නීත්යානුකූල සාකච්ඡා වලට සහභාගී වීමටද ඔවුන්ට ඉඩ දෙනු නොලැබේ.
මෑතකදී ඇතිවූ සාම සාකච්ඡා වටය 2007 නොවැම්බර් මාසයේ ඇමරිකාවේ අන්නපොලිස් (Annapolis) හීදි ආරම්භ විය. 2008 වසර අවසානය වනවිට මෙම අර්බුදය සමථයකට පත්කිරීම මෙම සාකච්ඡා වටයේදී අරමුණු කර ඇත. සාකච්ඡාවලට සම්බන්ධ පාර්ශව මඟින් අර්බුදයට සම්බන්ධ ප්රධාන ප්රශ්න 6ක් හඳුනාගෙන ඒවා "අවසාන තත්වය" විසඳීම සිදුකළ යුතු බවට එකඟ වී ඇත. හඳුනාගත් ගැටළු වන්නේ ජෙරුසලම, අනාථයන්, පදිංචිකිරීම්, ආරක්ෂාව, දේශසීමාවන් හා ජලය යන කාරණායි. සාකච්ඡා වටයේදී මෙම කාරණා පිළිබඳව ගැඹුරට සාකච්ඡා කරනු ලබයි.
ඊශ්රායෙල හා පලස්තීන ජන සමාජයන් තුළ මෙම අර්බුදය පිළිබඳව බොහෝ මතවාද හා අදහස් ගොඩනැගී ඇත. ("සාම ක්රියාදාමය පිළිබඳව වූ ඊශ්රායෙල - පලස්තීන මත" යන ලිපිය ද කියවා බලන්න). මෙම මතභේදයට ගොදුරුව සිටින ජනකොටස් ඊශ්රායෙල හා පලස්තීනුවන් ලෙස පමණක් නොව ඔවුනොවුන් අතර වෙනත් බෙදීම්ද ඇතිකර ගෙන තිබේ.
මෙම අර්බුදයේ වඩා සැලකිය යුතු කරුණක් වන්නේ මේ ජන කොටස් තුළ ඇතිව තිබෙන අධික ප්රචණ්ඩත්වයයි. දෙරටේ හමුදා හමුදා අතර ඇතිවන සටන් මඟින්ද, නිල නොලත් සටන්කරුවන්ද, ත්රස්තවාදීන් විසින්ද මෙහෙයවනු ලබයි. තුවාලකරුවන් හෝ මරණයට පත්වන්නන් හමුදාවට පමණක් නොව දෙපාර්ශවයේ අහිංසක ජනතාවට අයත් වේ.
බටහිර ඉවුර නොමැතිව ඊශ්රායෙලයේ පටුම ස්ථානයට දුර සැතපුම් 9 ක් පමණ වෙයි. මෙම තත්ත්වය ඉදිරියේදි අරාබි සන්ධානයට පහසුවෙන් ප්රහාර එල්ල කළ හැකි තත්ත්වයක් වෙතැයි බොහෝ අය බිය වූහ. ඊටත් වඩා එවැනි හමුදාවක් සටන් කරතොත් එසේ කරන්නේ බටහිර ඉවුරේ උස් බිම්වල සිටය. ජෝර්දාන් ඟග තරණය කිරීමට සිදු නොවන හෙයින් ආක්රමණයද පහසු වනු ඇත.
පලස්තීන භූමීයේ සිට ඊශ්රායෙලයට කසම් රොකට් ප්රහාර එල්ල කිරීමද සැළකිල්ලට ගත යුතු බරපතල කරුණක් විය. 2006 වර්ෂයේදී එනම් ඊශ්රායෙලය ගාසා තීරයෙන් ඉවත් වීමෙන් පසු එළැඹි වර්ෂයේ එවැනි ප්රහාර එල්ල කිරීම් 1726 ක් සිදුවුණු බව ඊශ්රායෙල රජය වාර්තා කළේය. මෙම ප්රමාණය 2005 දී එල්ල කළ රොකට් ප්රහාර සියල්ලේම එකතුවට වඩා සිව් ගුණයක වැඩි වීමකි.
ඊශ්රායෙලය පිළිගැනීමෙන් ඊශ්රායෙලය හා පලස්තීනය අතර ඝට්ටනයන් අඩු වනු ඇතැයි බොහෝ දෙනා විශ්වාස කළහ. මෙහි ප්රථිපලයක් ලෙස ප්රචණ්ඩ ක්රියා ද අඩු වනු ඇතැයි ඇතැම් උදවිය විශ්වාස කළහ.
දේශ සීමා සහ අන්තර්ජාතික තත්ත්වය
අතීතයේදි පලස්තීන භූමි ප්රදේශය, ජෝර්දානය සහ ඊජීප්තුව අතරේ දේශසීමා පාලනයද ආනයන හා අපනයන පාලන අයිතියද ඊශ්රායෙලය විසින් ඉල්ලා තිබුණි.ඒ ඊශ්රායෙලය සහ පලස්තීනය එකම ආර්ථික ප්රදේශයක් බව ස්ථිර ලෙස ප්රකාශ කරමිනි. ඊශ්රායෙල භූමියෙන් වෙන් වන යාබද භූමි ප්රදේශයක අවශ්යතාවය පලස්තීනුවන් විසින් අවධාරණය කර සිටියහ. ඔස්ලෝ සම්මුතියට අනුව ළඟා වුණු තාවකාලික එකඟතාවය තුළ පලස්තීන අධිකාරියට ඒ (Area A) ප්රදේශයේ නගරවල පාලනය ලැබුණි. ඊශ්රායෙලය ආරක්ෂාව යටතේ පලස්තීන සිවිල් පාලනයට බී පෙදෙස(Area B) යටත් කෙරිණි. සී (Area C) ප්රදේශය සම්පූර්ණයෙන්ම ඊශ්රායෙල පරිපාලනයට යටත් කරන ලදී. පලස්තීන නගරවලට ඇතුළු නොවී ඒවා මග හැර යාමට හැකි වන අයුරින් ඊශ්රායෙලය අතිරේක මහා මාර්ග (High Way) තැනුවේය. පලස්තීන අධිකාරියේ පාලනය යටතේ තිබුණු මුල් ප්රදේශ නොයෙක් නොයෙක් ආකාරයන් ගෙන් යුත් නොවූවා සේම යාබදවද පිහිටි ඒවාද නොවීය. ඔස්ලො ii සම්මුතියද වයි රිවර් සහ ෂාර්ම් එල් - ෂෙයික් සහ ඊට පසුව කෙරුණු නොයෙකුත් සාකච්ඡාද හේතුවෙන් කාලය ගත වන විට එම ප්රදේශ වෙනස් වීම්වලට භාජනය විය. පලස්තීනුවන්ගේ මතයට අනුව වෙන් කරන ලද ප්රදේශ ජීවත් වීමට හැකි ජාතියක් නිර්මාණය කිරීමට සුදුසු නොවීය. එමෙන්ම පලස්තීන ආරක්ෂක අවශ්යතා පිරිමැසීමට ප්රමාණවත් නොවීය. ඊශ්රායෙලය ඇතැම් බී පෙදෙස්වලින් ඉවත් වීම ගැන එකඟතාවයක් ප්රකාශ නොකළහ. පලස්තීන ප්රචණ්ඩ ක්රියා උග්රවීම හේතුවෙන් මෙම සැලසුම අයත්කර ගැනීමත් අත් හැර දැමුණි. මුර පොළවල් සංඛ්යාව වැඩි කෙරිණි. එහි ප්රථිපලය වූයේ 2003 ග්රීෂ්ම ඍතුවේ පටන් මිනිස් බෝම්බ වැඩි වශයෙන් එල්ල වීමයි. අවසාන සිතියම සඳහා එකද පාර්ශවයක් හෝ යෝජනාවක් ප්රකාශ කළේ නැත. (ඇතැම් සිතියම් රහසෙන් එළි දැක්විණි)
A B
පලස්තීන ආණ්ඩුව
පලස්තීන අධිකාරිය (Palastinian Authority) විවිධාකාර වූ අංශයන් මෙන්ම ඇතැම් විට පලස්තීනුවන්ද හවුල් වීමෙන් දූෂිත වන්නට ඇතැයි සැලකේ. හමාස් සහ වෙනත් ඉස්ලාමීය ත්රස්තවාදී සංවිධාන සමග පවත්වාගෙන යනු ලබන සම්බන්ධතා උපයෝගී කර ගෙන පලස්තීනුවන් අන්තවාදීන්ට රහසෙන් උදව් කරයි. ඊශ්රායෙලය පැත්තෙන් බැලූ කල (විශේෂයෙන් ඊශ්රායෙලයේ දක්ෂිණාංශික කණ්ඩායමට අනුව) මෙම තත්ත්වය එතරම් සුදුසු තත්ත්වයක් නොවීය. මේ නිසා කලින් ඊශ්රායෙලය පාලනය කළ ලිකුද් පක්ෂය ඇතුළු බොහෝ සංවිධාන ගණනාවක් වර්තමාන පලස්තීන අධිකාරිය පදනම් කර ගත් පලස්තීන රාජ්යයක් පිළිනොගන්නා බව ප්රකාශ කළහ. කලින් ලිකුද් පක්ෂයේ නායකයෙකුව සිටි ඒරියල් ෂැරෝන්ද ප්රද්ධියේ ප්රකාශ කරමින් මෙම තත්ත්වය වඩාත් විප්ලවවාදී බව කියමින් ප්රතික්ෂේප කළේය.
පලස්තීන අධිකාරියේ කැබිනට් ඇමතිවරයෙකු වූ සඑබ් එරෙකට් කීවේ ඊශ්රායෙලය බටහිර ඉවුරේ සහ ගාසා තීරයේ තම බලය පවත්වාගෙන යාමට බලාපොරොත්තුවෙන් සිටින බවයි. ඊශ්රායෙලය පලස්තීන රාජ්යයක් ලෙස පිළිගෙන නැත. එසේම ගාසා තීරය සහ බටහිර ඉවුරේ නඩු විමසීමකින් තොරව සැකකරුවන් ඝාතනය කෙරිණි. ඇතැම් අන්තර්ජාතික නිරීක්ෂකයින් උපදෙස් දුන්නේ සාකච්ඡාවල ප්රගතියක් පෙන්වන්නේ නම් අභ්යන්තර පලස්තීන ප්රතිසංස්කරණ ක්රියාත්මක කළ හැකිය යනුවෙනි.
ගුවන් කලාපය
බටහිර ඉවුරේ සහ ඊශ්රායෙලයේ කි.මි.80 ක් පළලට පමණක් ගුවන් කලාපයක් පිහිටුවීම සිදුවිය. ඊශ්රායෙලය බටහිර ඉවුර සහ ගාසා තීරයට ඉහළ අහසේ මෙන්ම ඊශ්රායෙලයේද ගුවන් සීමාවන් පාලනය කිරීමේ අයිතිය ඉල්ලා සිටියේය. මෙම ඒකාබද්ධ ගුවන් කලාපයේ පාලනය දෙපාර්ශවය විසින්ම හවුලේ පාලනය කිරීම පිළිබඳව වූ පලස්තීන යෝජනාව ඊශ්රායෙලය විසින් ප්රතික්ෂේප කරනු ලැබිණි.
පලස්තීන හමුදාව
යුද්ධයක් කිරීමට තරම් ප්රමාණවත් හමුදාවක් පලස්තීනයට නොසිටිය යුතු යයිද එවැනි හමුදාවක් සිටිය යුත්තේ ඊශ්රායෙලයට පමණක් යැයිද ඊශ්රායෙල කැබිනට්ටුව ප්රකාශයක් කළේය. එහෙත් පලස්තීනයේ පොලිස් හමුදාවක් පිහිටුවීම සම්බන්ධයෙන් ඊශ්රායෙලය එකඟතාවය පළ කළේය. එවැනි පොලිස් හමුදාවක් සාමාන්ය පොලිස් රාජකාරිවලට අමතරව සීමාසහිත ප්රමාණයක යුද කටයුතු කිරීමේ හැකියාව තිබීම ගැනද ඊශ්රායෙලයේ එකඟත්වය පළ විණි. IDF හමුදා ඉදිරියේදී බිහිවන පලස්තීන රාජ්යයකට තර්ජනයක් මෙන්ම ස්වාධීනත්වයට බාධාවක් බව පලස්තීනුවෝ තර්ක කරමින් කියා සිටියහ. පලස්තීන රාජ්යයකට තමන්ගේම ආරක්ෂක හමුදාවක් අවශ්ය බව ඔවුන් තහවුරු කරන ලදි.මෙයට ඊශ්රායෙලයේ ප්රතිචාරය වූයේ හමුදාවක් ගොඩනංවමින් තිබියදී ගිවිසුමක් අත්සන් කිරීම යනු අයහපත් අදහස් විදහා පෑමක් බවයි.
2000 ඩේවිඩ් කඳවුරු සමුළුව
2000 වසරේ බිල් ක්ලින්ටන් ජනාධිපතිවරයා විසින් පලස්තීන ජනාධිපති යසර් අර්ෆත් හා ඊශ්රායෙල අගමැති ඊහුඩ් බැරක් අතර සාම සාකච්ඡා කැඳවීය. වාර්තාවන අන්දමට එහිදී බැරක් විසින් පලස්තීන නායකයාට කරන ලද යෝජනාව මෙසේය. එනම් බටහිර ඉවුරෙන් හා ගාසා තීරයෙන් දළ වශයෙන් 95% ක් නැගෙනහිර ජෙරුසලමේ පලස්තීන ස්වෛරීත්වය යටතේ පැවැත්වීමටද යුදෙව් ජනාවාස 69 ක් (එය බටහිර ඉවුරේ යුදෙව් ජනාවාසවලින් 85 % ක් අයත් කර ගනී) ඊශ්රායෙලයට පවරා ගැනීම ද යෝජනා කළේය. මේ අතර මොහු බටහිර ඉවුරේ ප්රදේශවල 10% ක ප්රදේශයක තාවකාලික ඊශ්රායෙල පාලනයක් යෝජනා කළ අතර එම ප්රදේශයේ යුදෙව් ජනාවාස රැසක් පැවතිණි. පලස්තීන මූලාශ්රයන්ට අනුව ඉතිරි ප්රදේශය පලස්තීන පාලනය යටතේ පවතිනු ඇත. තවදුරටත් ඇතැම් ප්රදේශ ඊශ්රායෙල කෙටි මාර්ග හා මුර කුටිවලින් භේදනයට ලක්විය හැකිය. ආරක්ෂක මාර්ග ඇති වන්නේ කෙසේද යන්න මත පදනම්ව මෙම ඊශ්රායෙල මාර්ග ඔවුන්ගේ යෝජිත රාජ්යය පුරා නිදහසේ සැරිසැරීම අවහිර කරන අතර පලස්තීන සරණාගතයන් අවශෝෂණයට ඇති හැකියාව අවම කරනු ඇත.
ජනාධිපති අර්ෆත් මෙම පිළිගැන්වීම ප්රතික්ෂේප කළේය. වාර්තාවන අන්දමට ජනාධිපති ක්ලින්ටන් විසින් අර්ෆත්ට සාධාරණ ප්රදානයක් යෝජනා කරන ලෙස ඉල්ලා සිටියද ඔහු කිසිවක් යෝජනා කර නැත. ඊශ්රායෙලය හා පලස්තීන ඉල්ලීම් සංසිදුවන ස්ථාවර විසඳුමක් එක්සත් ජනපද පීඩනයේ තීව්රතාව වැඩිවන ආකාරයෙන් යෝජනා නොවීය. ඩේවිඩ් කඳවුරු සමුළුවේ අසාර්ථකත්වය සම්බන්ධයෙන් ක්ලින්ටන් ජනාධිපතිවරයා පලස්තීන නායක අර්ෆත්ට බැන වැදිණි. සමුළුවෙන් පසු ගෙවීගිය මාසවලදී ක්ලින්ටන් හිටපු සෙනෙට් සභික ජෝජ් මිචෙල්ව කරුණූ සොයාබැලීමේ කමිටුවක නායකත්වයට පත්කළහ. ඔවුන් විසින් පසුව මිචෙල් වාර්තාව ඉදිරිපත් කරන ලදී. පසුව තාබා සමුළුවේදී 2001 ජනවාරි මාසයේදී ඊශ්රායෙල සාකච්ඡා කණ්ඩායම නව සිතියමක් ඉදිරිපත් කරන ලදී. මෙම යෝජනාවේදී තාවකාලික ඊශ්රායෙල පාලන ප්රදේශ ඉවත් කළ අතර පලස්තීන පාර්ශවය මෙම යෝජනාව තව දුරටත් සලකා බැලිය හැකි එකක් බව පිළිගත්තේය. මේ වකවානුවේදී අගමැති බැරක් තව දුරටත් සලකා බැලීම සිදු නොකළ අතර එම සාකච්ඡා එකඟතාවයකින් තොරව අවසන් විය. ඊළඟ මාසයේදී එනම් 2001 පෙබරවාරිවලදී දක්ෂිණාංශික ලිකුඩ් පක්ෂයේ අපේක්ෂක ඒරියල් ෂැරොන්ව ඊශ්රායෙල අගමැතිවරයා ලෙස තෝරා ගන්නා ලදී.
සම්පත් සහ ජලය බෙදීම
තමන්ගේ ප්රධාන අවශ්යතාවයන්ගෙන් එකක් ලෙස පලස්තීනුවන් සැලකුවේ යහපත් පරිසරයක ජීවත් වීමට තරම් අවශ්ය ඉඩම් හා වෙනත් සම්පත්ය. එබැවින් ඊශ්රායෙලය වෙනුවෙන් බොහෝ සම්පත් අත හැරීමට ඔවුනට බල නොකළ යුතු යයි ඔවුන් අදහස් කළේ ඒ මගින් ඔවුන්ගේ ආර්ථිකය කඩා වැටීමට ලක් විය හැකි හෙයිනි.
මැද පෙර දිග කලාපයේ ජලය යනු දේශපාලනික වශයෙන් ඉතා වැදගත් සාධකයකි. ඊශ්රායෙලය ඔවුන්ගේ ප්රයෝජනය සඳහා ග්රීන් ලයින් නම් ප්රදේශය පුරා විහිදී තිබුණු විශාල ජල නිධිවලින් ජලය ලබා ගැනීම, ඊශ්රායෙලය- පලස්තීන ගැටුම්වලට හේතුවක් වී පැවතුණි. පලස්තීන බල ප්රදේශයට අයත් බිමෙහි තැන්පත් වී තිබෙන ජලය ළිං කිහිපයක් ඔස්සේ ඊශ්රායෙල්වරුන්ගේ ප්රයෝජනය පිණිසලබා ගැනිණි. මේ ගැන බොහෝ දෙනෙකු ප්රශ්න කළේ “ඊශ්රායෙලයේ ප්රයෝජනය පිණිස ඔවුන්ගේ ජලය පාවිච්චි කිරීමේ නීත්යානූකූල භාවය කුමක්දැ?"යි අසමිනි.
ඊශ්රායෙලය මෙම ප්රදේශයෙන් ලබාගත් ජලයෙන් 77% ක්ම බටහිර ඉවුර ප්රදේශයට සපයන බවද, මෙම තර්ක ඉදිරිපත් කළ විවේචකයින් විසින්ම පෙන්වා දෙන ලදී. ඊශ්රායෙලය බටහිර ඉවුරේ අයිතිය ලබා ගත් කළ එම පෙදෙස්වල ජලය ප්රයෝජනයට ගනු ලැබුවේ අඩු ප්රමාණයකි. එහෙත් ඒ වන විටත් පලස්තීනයට වඩා වැඩි ජල ප්රමාණයක් ඊශ්රායෙලය පරිභෝජනය කරනු ලැබිණි. 1950 දී ඊශ්රායෙලය බටහිර ජල නිධියේ නිෂ්පාදනවලින් 95% ක ජල පරිභෝජනයක්ද ඊසාන ජල නිධියෙන් 82% ක ප්රමාණයක්ද ප්රයෝජනයට ගත්තේය. මෙම ප්රමාණය සම්පූර්ණයෙන්ම ගන්නා ලද්දේ 1967 ට පෙර තිබු දේශ සීමාවන්ට අනුව ඊශ්රායෙලය පැත්තෙනි. 1999 වන විට මෙම සංඛ්යාවන් පිළිවෙලින් 82% සහ 80% ප්රමාණයක් දක්වා පහත වැටුණි.
අවසානයේ ඊශ්රායෙලය 11 වැනි ඔස්ලෝ සම්මුතිය ගෙන හැර දක්වයි. මෙම සම්මුතියට අනුව දැනට පවත්නා සම්පත් සීමිතව ප්රයෝජනයට ගනිමින් පාලනයක් සහිතව පරිභෝජනයට දෙපාර්ශවයම එකඟ වූහ. මෙහිදි බටහිර ඉවුරේ ඊශ්රායෙල ජල නිෂ්පාදනයේ නීත්යානූකූල භාවය පලස්තීන අධිකාරිය විසින් පැහැදිලිව තහවුරු කරන ලදී. පලස්තීනයට අවශ්ය ජල ප්රමාණයේ යම් අඩුවක් වුවහොත් එම ප්රමාණය සැපයීමට නැගෙනහිර ජල නිධි (ජලය නිෂ්පාදනය සඳහා) කැණීමට පලස්තීනයට ඉඩ දීමටත් ඊශ්රායෙලය එකඟ විය. ඔස්ලෝ සම්මුතියේ අරමුණ තාවකාලික විසඳුමක් බවත් දශකයට වඩා කාලයක් එය සාර්ථකව නොපවතින බවත් කියමින් බොහෝ පලස්තීනුවන් විරෝධය පෑහ. එම ගිවිසුමේ නම වූයේ “ඊශ්රායෙල - පලස්තීන අන්තර්වාර් ගිවිසුම” යන්නයි.
මෙම ගිවිසුමෙන් රට තුළ හා මුහුදු සීමාවේ ස්වභාවික වායු ඉන්ධන සහ ඛනිජ තෙල් සඳහා කැනීම් කිරීමට හා පරීක්ෂණ පැවැත්වීමට පලස්තීන බලාධිකාරියට ඇති අයිතිය තහවුරු කරන ලදී.
සමූහ දඬුවම්
ඊශ්රායෙල ආරක්ෂක හමුදාව විසින් ඔවුන්ගේ ආරක්ෂාව සඳහා ඉදිරිපත් කළ ඇතැම් ඉල්ලීම් සත්ය වශයෙන්ම අයුතු සමූහ දඬුවම් නියම කිරීමක් බව මානව හිමිකම් සංවිධාන සහ පලස්තීනුවෝ කියා සිටියහ. මේවාට ආක්රමණික යුද ක්රියා මාර්ග ද ඇතුළත් විය. ඊශ්රායෙලය තරයේ කියා සිටියේ මෙම යුද මෙහෙයුම්වල සහ ගාසා තීරයට විදුලිය කපාහැරීමේ ඉලක්කයන් වන්නේ ත්රස්තවාදීන්ට සැපයෙන පහසුකම් නවතා දැමීම බවයි.
මෑත ඉතිහාසයේ පලස්තීනයේ ආධාරකරුවෝ මෙම යෙදුම පාවිච්චි කළේ ගාසා තීරයේ සහ බටහිර ඉවුරේ ඇතැම් ඊශ්රායෙල හමුදා ක්රියාකාරකම් හැඳින්වීමට සහ ඊශ්රායෙල මරණවලට වගකිව යුතු මිනිස් බෝම්බකරුවන් විනාශ කිරීම සඳහා වූ ඊශ්රායෙල ප්රතිපත්තිය හැඳින්වීමටයි. බ්රිතාන්ය ආඥා පත්රය (British Mandate) නිකුත් කළ කාලයේ පටන් සිදුවෙමින් පැවති මෙම ක්රියාව 2005 පෙබරවාරි මස ඊශ්රායෙලය විසින් නතර කරන ලදී. සමූහ දඬුවම් (Collective punishment) සඳහා වූ මෙම ඉල්ලීම තව දුරටත් දිගු කරනු ලැබුවේ ඊශ්රායෙලයේ අභ්යන්තර මාර්ග බාධක හා මුර පොළවල් පලස්තීනය තුළ පිහිටුවීම සඳහාය. ත්රස්තවාදී ක්රියාකාරකම් නතර කිරීමට මෙම ක්රියාමාර්ග ගතයුතු බවට ඊශ්රායෙලය තරයේ කියා සිටියේය.
බොහෝ මානව හිතවාදී සංවිධාන විසින් ගාසා තීරයට බාධා හා අවහිර කිරීම් විවේචනයට ලක් කරන ලදී. 2008 වසරේදී සමූහ දඬුවම් ස්වරූපයෙන් කරන ලද මෙම බාධා කිරීම් ජීනිවා සම්මුතියට අනුව නීත්යානුකූල නොවීය. ඊශ්රායෙලයද ජිනීව සම්මුතියේ සාමාජිකයකු විය. මෙම සංවිධානවලට ඇම්නෙස්ට් ජාත්යන්තරය ද, සේව් ද චිල්ඩ්රන්, කැෆොඩ්, කෙයා ඉන්ටර් නැෂනල් සහ ක්රිස්ටියන් ඒඩ් ද ඇතුළත් විය. කෙසේ වෙතත් ඇතැමෙක් තර්ක කරන්නේ සමූහ දඬුවම් යන වචනය අන්තර් ජාතික නීතියේ භාෂාව මෙහෙයවීමක් පමණක් බවයි. එහෙත් මෙය නීති විශාරදයින් විසින් සහ විචාරකයින් ප්රතික්ෂේප කරනු ලැබ ඇත.
ගාසා අවහිර කිරීම පිළිබඳ විවාදය
ඊශ්රායෙල රජය විසින් ගාසා තීරයට ඉන්ධන සහ විදුලිය සැපයීම කපා හැරීමද සිවිල් ජනතාව සඳහා පැනවූ සමූහ දඬුවමක් ලෙස හඳුන්වනු ලැබීය. යුද නීතිය යටතේ මෙය ඊශ්රායෙල වගකීම පැහැර හැරීමක් විය. 2008 පෙබරවාරි 7 දා සිට ඊශ්රායෙල රජය ගාසා තීරයට කෙලින්ම විකුණමින් සිටි විදුලිය අඩු කළේය. මෙයින් පසු ඊශ්රායෙල මහාධිකරණයේ නියෝගයක් නිකුත් විය. එයින් ගාසා තීරයට සපයන තෙල් ප්රමාණය තහුවරු කළේය. එම නියෝගයෙන් “ගාසා තීරයට සපයන ලද තෙල් ප්රමාණය සම්බන්ධයෙන් අපගේ පැහැදිලි කිරීම වන්නේ පසුගිය වසරේ ශීත ඍතුවේදී එම පෙදෙසට සපයන ලද ඩීසල් ඉන්ධන ප්රමාණය හා සමාන ඉන්ධන ප්රමාණයක් මේ වසරේදී ගාසා තීරයට සැපයීමට ඊශ්රායෙලය භාරගෙන සිටින බවයි. මෙම කාරණයේදී පෙන්නුම් කරන ලද්දේ ගාසා තීරයට අවශ්ය ඉන්ධන ප්රමාණය ලැබෙන බවත් එය සාධාරණ ප්රමාණයක් බවත්ය. මෙම තෙල් බෙදා හැරීමේ ක්රියාවලියේදි පලස්තීනුවන් විසින් ඊශ්රායෙල ජාතිකයින් දෙදෙනෙකු මරු මුවට පත් කළ බවත් ජෙරුසලම් පෝස්ට් පුවත්පත ප්රකාශ කළේය.
පලස්තීන සමාජය ප්රචණ්ඩ ක්රියාවන්වලට පෙළඹීම සහ සමාජයම ආකල්පඊශ්රායෙල ජාතිකයින්ට තිබුණු ප්රධාන ගැටළුව නම් ප්රධාන පලස්තීන නායකයින් විසින් ඊශ්රායෙල පාලනය පිළිගැනීමට එරෙහිව ප්රචණ්ඩ ක්රියා ප්රවර්ධනය කිරීමයි. ඊශ්රායෙලය නොපිළිගන්නා ලෙසට පලස්තීනුවන් සහ ප්රජා සංවිධාන විසින් මාධ්යයන් වෙත කරන ලද ප්රකාශ මෙහිදී ඊශ්රායෙලවරුන් විසින් පෙන්වා දෙන ලදී.
අල්ලා ගත් භූමි ප්රදේශවල තත්ත්වය
“අත්පත් කර ගත් පලස්තීන් භූමිය” යනු බටහිර ඉවුර සහ ගාසා තීරය හැඳින්වීමට එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය විසින් පාවිච්චි කරන ලද යෙදුමකි. මෙම ප්රදේශය 1967 දී පැවති සය දින යුද්ධයේදී ඊශ්රායෙලය විසින් ඊජීප්තුවෙන් සහ ජෝර්දානයෙන් අත්පත් කර ගත් කොටසකි. ඊශ්රායෙල රජය මෙහි තත්ත්වය දැක්වීම පිණිස යොදන්නේ “අර්බුද සහිත ප්රදේශය” (Disputed Territories) යන්නයි. ඇතැම් ප්රදේශ අත්පත් කර ගත්තා යයි හැඳින්විය නොහැක්කේ කිසිදු ජාතියකට ඒවාට පැහැදිලි අයිතියක් නොමැති බැවිනි. එසේම 1967 දී ඊශ්රායෙලය එම ප්රදේශ අල්ලා ගන්නා විට ක්රියාකාරී රාජ්ය තාන්ත්රික ක්රියාදාමයක් නොතිබුණි. මෙම ප්රදේශ තවමත් “ජුදෙයා සහ සමාරියා” යනුවෙන් ඇතැම් ඊශ්රායෙල කණ්ඩායම් විසින් හඳුන්වනු ලබන්නේ පුරාණ කාලයේ සිට පැවත එන ඓතිහාසික ප්රාදේශික නාම පදනම් කර ගනිමිනි.
1980 දී ඊශ්රායෙලය නැගෙනහිර ජෙරුසලම අත්පත් කර ගත්තේය. එම වසරේම අගෝස්තුවේදී එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය එම ඈඳා ගැනීම ප්රතික්ෂේප කළේය. ඊශ්රායෙලය කෙදිනක හෝ බටහිර ඉවුර හෝ ගාසා තීරය යා කර නොගත්තේය. කලාපය තුළ පිහිටි සියලුම රාජ්යයන්හි දේශපාලන නිදහස, භූමියේ අයිතිය, ස්වාධීනත්වය පිළිගැනීම සියලු ප්රශ්න නැතහොත් ආරවුල් ඇති විය හැකි අවස්ථා ඉවත් කිරීම සියලු රාජ්යයන්හි ජනතාවට බියෙන් හා සැකෙන් තොරව සාමකාමීව ජීවත් වීමට ඇති අවස්ථාව සහ මෑත දී ඊශ්රායෙලය අල්ලා ගත් ප්රදේශ වලින් ඊශ්රායෙල හමුදා ඉවත් වීම ආදි කාරණා ඉටු විය යුතු බව එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානය අවධාරනය කර ගෙන සිටියේය.අවසානයට එහි සඳහන් සියලු ඉල්ලීම්, අදහස් මෙන්ම අභිප්රායන්ද අවුල් සහිත විය.
ඊශ්රායෙලයේ අදහස වී තිබුණේ බටහිර ඉවුරේ අරාබි ජාතීන් බොහෝමයක් සිටි ප්රදේශ (ප්රධාන යුදෙව් ජනාවාස හැර) සහ සම්පූර්ණ ගාසා තීරය පසු කලෙක ස්වාධීන පලස්තීන රජයක කොටසක් විය යුතුය යන්නයි. කෙසේ වුවද මෙම රාජ්යයයේ නිෂ්චිත මායිම් ප්රශ්නකාරී විය. උදාහරණයක් වශයෙන් 2000 වර්ෂයේදී බටහිර ඉවුරේ 92% ක ප්රමාණයක් ද සම්පූර්ණ ගාසා තීරයද ඇතුළත් නිදහස් පලස්තීන රාජ්යයක් ස්ථාපිත කිරීමට අවස්ථාවක් එහුඩ් බරක් විසින් යසර් අර්ෆත්ට ප්රදානය කරන ලදී. එහෙත් ආරක්ෂක වැඩ පිළිවෙලෙහි බලපෑමත්, වෙනත් හේතුන්ද නිසා අර්ෆත් එම යෝජනාව ප්රතික්ෂේප කළේය.
ඇතැම් පලස්තීනුවෝ ඔවුනට සම්පූර්ණ බටහිර ඉවුරද, ගාසා තීරයද, නැගෙනහිර ජෙරුසලමද අයිති යයි කියති. මෙම ප්රමාණය අඩු කිරීමට කෙරෙන ඕනෑම ක්රියාවක් ඔවුන්ගේ අයිතීන් තදබල ලෙස අහිමි කිරීමක් යැයි පලස්තීනුවෝ කියති. මේ සම්බන්ධව අදහස් හුවමාරු කර ගැනීමේදී ඔවුන් කියා සිටියේ මෙම භූමි ප්රදේශයේ සීමාවන් අඩු කිරීමට ගන්නා ඕනෑම ක්රියා මාර්ගයක් තමන්ගේ මූලික අවශ්යතාවයන් අහිමි කිරීමේ සතුරු ක්රියාවක් වන බවයි.
‘හමාස්’ වැනි වෙනත් පලස්තීන කණ්ඩායම් අවධාරණය කර කියා සිටියේ බටහිර ඉවුරේ, ගාසා තීරය, නැගෙනහිර ජෙරුසලම පමණක් නොව මුළු ඊශ්රායෙලයම පලස්තීනය විසින් පාලනය කළ යුතු යයි යනුවෙනි. මෙම කාරණය නිසා හමාස් සංවිධානයට සාම ක්රියාවලිය පෙනුණේ “ආගමික වශයෙන් තහනම් සහ දේශපාලනික වශයෙන් සිදු විය නොහැකි එකක්” ලෙසිනි.
පලස්තීන අනාථයින්ගේ ගැටළුව
ඊශ්රායෙල රාජ්යය නිර්මාණය කිරීමෙන් පසු නෙරපා දැමුණු හෝ පළා ගිය පලස්තීනුවන් සංඛ්යාව සහ ඔවුන්ගෙන් පැවත එන්නන්ගේ සංඛ්යාව මේ වන විට මිලියන 4 ක් පමණ වේ.
මානව හිමිකම් පිළිබඳ විශ්ව ප්රකාශනය සහ එක්සත් ජාතීන්ගේ මහ සමුළුවේදී යෝජනා කර සම්මත කරගන්නා ලද කරුණු සාක්ෂි වශයෙන් පෙන්වා දෙමින් 1948 සහ 1967 යුද්ධය නිසා අනාථ වූ පිරිසට සහ ඔවුන්ගේ දරුවන් හට එම යුද්ධවලට කලින් ඔවුන් සිටි ප්රදේශවලට යාමට ඔවුන්ට අයිතියක් තිබෙන බව පලස්තීනය වෙනුවෙන් කථා කළ මැදිහත්කරුවෝ අවධාරණය කර සිටියහ. මෙම අනාථ පිරිසට 1949 සටන් විරාම සමයේ තාවකාලික වාසස්ථානවල සිටි අයද ඇතුළත් වෙයි.
2002 අරාබි සාම ඇරඹුම, අනාථ ගැටළුවට සාධාරණ විසඳුමක් අපේක්ෂාවෙන් සමතය වීමට යෝජනා කළ බව ප්රකාශ කරන ලදී. පලස්තීන ජාතිකයින් සහ අන්තර්ජාතික ප්රධානින් කාරණා කීපයක් මත පලස්තීන අනාථයින්ට ආපසු පැමිණීමට තිබෙන අයිතිය සාධාරණීකරණය කළහ.
- මූලික වශයෙන් කීප දෙනෙක් හැගන්, ලෙගි සහ ඉර්ගුන් ක්රියා හේතුවෙන් පලස්තීනුවන්ට පිටමං වීමට සිදු වුණු බව ප්රකාශ කළහ. “1947/12/1 - 1948/6/1 කාලය තුළ පලස්තීන අරාබිවරුන්ගේ විගමනය” නමැති හැගනොන් බුද්ධි තොරතුරු වාර්තාවකින් පහත කරුණු තහවුරු කරයි.
පිටමං වූවන්ගෙන් අඩු ගණනේ 55% ක ප්රමාණයකට එසේ පිටමං වීමට සිදු වූයේ අපගේ (හැගනාහ්/DF) ක්රියා කාරකම් හේතුවෙනි. ලෙහි සහ ඉර්ගුන් ක්රියාකාරකම් මෙම විගමනයන්ගෙන් 15% කට සෘජු ලෙසම බලපෑ බව. සම්පාදකවරු කියා සිටියහ. තවත් 2% ක් ඊශ්රායෙල හමුදා විසින් නිකුත් කරන ලද නෙරපීම් නියෝග නිසාද 1% ක් පැවති තත්ත්වය ඔවුන්ගේ මානසික වශයෙන් ඇඳ වැටීම නිසාද සිදු විය. මෙම සංඛ්යා ලේඛනවලින් පෙනී යන්නේ මෙම විගමනයන්ගෙන් 73% ක් කෙලින්ම ඊශ්රායෙලවරුන්ගේ ක්රියාවන් නිසා සිදු වූ බවකි. මෙයට අමතරව 22% ක ප්රමාණයක් වෙන්වීමට හේතු වූයේ පලස්තීන ජනතාව පෙළුණු බිය සහ අවිශ්වාසය නිසා බැව් එම වාර්තාව පෙන්වා දෙයි.
- අරාබි නායකයන් පලස්තීන අරාබීන්ට පළා යාමට උදව් කළා යැයි කියන ඊශ්රායෙල මතය අලුත් ඉතිහාසඥයින් (New Historians) විසින් විවාදයට ලක් කරන ලදී.
- ලෝකයේ ඕනෑම ප්රදේශයක ඕනෑම යුදෙව්වෙකුට ආපසු පැමිණීමට හැකි වූ ඊශ්රායෙල නීතිය යුදෙව් නොවන අයට වෙනස් ලෙස සැලකීමක් යැයි ඇතැම් අයට පෙනී ගියේය. එය යුදෙව් නොවන අය මෙන්ම තමන් කලින් සිටි ප්රදේශයට ආපසු ඒමට නොහැකි වූද ඉහත කී පරිදි පුරවැසි භාවය සඳහා ඉල්ලීම් කිරීමට නොහැකි වූද පලස්තීනූවන්ට විශේෂයෙන් බලපෑවේය.
- ප්රශ්නයට අදාළ ශක්තිමත් නීතිමය පදනම වන්නේ 1948 දී ක්රියාත්මක කළ එක්සත් ජාතීන්ගේ 194 වැනි යෝජනාවයි. එහි මෙසේ විස්තර කර ඇත. ආපසු පැමිණ තම අසල්වාසීන් සමග වාසය කිරීමට කැමති අනාථයින් එසේ කිරීමට ප්රථම අවසර ලැබිය යුතුය. එසේ නොපැමිණෙන අයට ඔවුන්ගේ දේපල සඳහා වන්දි ගෙවිය යුතුය. මේ සඳහා අන්තර් ජාතික නීති හෝ ඊට සමාන ක්රමයක් අනුගමනය කළ යුතුය. රජය හෝ බලයලත් ආයතන විසින් මෙම කාර්යයන් ඉටු කළ යුතුය.එක්සත් ජාතීන්ගේ 3236 වැනි යෝජනාවෙන් පලස්තීනූවන්ට ඔවුන්ගේ අයිතීන් අහිමි කරමින් නිවාස හා දේපලවල පරම අයිතිය ලබා ගැනීමට තිබෙන හිමිකම තහවුරු කරයි. එක්සත් ජාතීන්ගේ 242 වැනි යෝජනාව මගින් අනාථ ප්රශ්නයට සාධාරණ විසඳුමක් ලබා ගැනීමේ වැදගත්කම තහවුරු කරයි.
2000 වර්ෂයේ පැවති කෑම්ප් ඩේවිඩ් සමුළුවේදී එහුඩ් බරක් විසින් දෙන ලද අවස්ථාවෙන්, පවුල් නැවත එක් කිරීමට ගත් උත්සාහය සහ මූල්යමය වන්දි ගෙවා ප්රශ්නය බේරුම් කර ගැනීමට බොහෝ ඊශ්රායෙල වරුනට ඉඩකඩ විවෘත විය. අනිත් කරුණු විරෝධතාවන්ට භාජනය විය. මෙම විරුද්ධතාවයන් සඳහා ඉදිරිපත් කළ පොදු තර්ක වූයේ,
- ජෝර්දානය හැර සියලු අරාබි රටවල් ඔවුන්ගේ රට තුළ සිටින පලස්තීන අරාබි ජාතිකයින්ට පුරවැසි භාවය ප්රදානය කිරීම ප්රතික්ෂේප කිරීම නිසා අරාබි අනාථ ප්රශ්නය වැඩි වුණු බව ඊශ්රායෙලය කියා සිටීම. මෙම තත්ත්වය නිසා දුගී භාවය සහ ආර්ථික ගැටලු පැන නැගී ඇති බව MFA ලේඛන පෙන්වා දෙයි. පසුව විසඳන ලද නමුත් ලෝක යුද්ධයෙන් පසු අනාථයින් සම්බන්ධ විශාල ගැටලු මතු වී තිබුණි. මෙම ප්රශ්නය තවමත් ඒ අයුරින්ම පවතින්නේය.
- 1948 යුද්ධය සමයේ අරාබි ඉහළ පෙළේ කමිටුව සහ අරාබි රාජ්යයක් පලස්තීනුවන්ට පලා යාමට උදව් කළේය. එසේ කරන ලද්දේ යුදෙව් රාජ්යය පරාජය කිරීම පහසු වීම සඳහා බවත් පලස්තීන අනාථ ප්රශ්නයේ මුල පිළිබඳ සැලකිල්ල දැක්වූ ඊශ්රායෙලය ප්රකාශ කළේය. යුද්ධයට පෙර තිබූ සැලැස්මක් ක්රියාත්මක කරමින් ඊශ්රායෙල සටන් කණ්ඩායම් සහ ඊශ්රායෙල හමුදාව විසින් පලස්තීනුවන්ගේ දේපල අහිමි කොට ඔවුන් බලහත්කාරයෙන් අනාථයන් ලෙස පිටමං කළ බව පලස්තීනයේ ප්රකාශය විය. එහෙත් මේ දක්වා එම ගැටළුව ඉතිහාසඥයින් විසඳා නැත. තවමත් 1948 දී පලස්තීනුවන් පිටමං කිරීමේ කාරණය විවාදයට බඳුන් වෙමින් පවතී.
- අරාබි ලෝකය තුළ යුදෙව් විරෝධී ප්රචණ්ඩ ක්රියාවලින් ගැලවීම පිණිස පලා ගිය යුදෙව් අනාථයින් 900,000 න් කිසිවෙකුට ඔවුන් කලින් සිටි රටවල්වලින් කිසිදු වන්දියක් ලබාදීමක් හෝ ඔවුන්ගේ රටවල්වලට ආපසු කැඳවීමක් කර නැත. To no objection on the part of Arab leaders – a precedent has been set whereby it is the responsibility of the nation which accepts the refugees to assimilate them.
- දසලක්ෂ ගණනක් අසරණ දුප්පත් අනාථයින් රට තුළට පැමිණීමෙන් කලාපයේ සිමීත සම්පත් අවසානවේය යන මතයේ බොහෝ ඊශ්රායෙලවරු එල්බ සිටිති. (මෙම අනාථයින්ගෙන් එක් අයෙකුවත් නැවත අවට පිහිටි අරාබි රටවල් විසින් ඔවුන්ගේ රටවල්වලට කැඳවා නැත)
- ඊශ්රායෙලය විසින් පලස්තීනුවන් නව පලස්තීන රාජ්යයකට පිවිසීමේ අයිතිය පිළිගත් නමුත් ඔවුන් ඊශ්රායෙලයට පැමිණීම යුදෙව් රාජ්යයේ යහපත් පැවැත්මට බලවත් අනතුරක් විය හැකියයිද, පලස්තීන අනාථයින් රට තුළට ගලා ඒම ඊශ්රායෙල රාජ්යයේ විනාශයට මුල පිරිමක් විය හැකියයි ද ඔව්හු කල්පනා කළහ. මන්ද කියතොත් එම කාරණය නිසා ඊශ්රායෙලය තුළ අරාබි ජාතිය මහජාතිය බවට පත් වන හෙයිනි. මෙය අනිවාර්යයෙන්ම යුදෙව් රාජ්යයේ ඉරණම තීන්දු කරන්නක් වනු ඇත.
************************************************************************************
ඊශ්රායලය, යුද අපරාධ සහ සුදු පොස්පරස්
ශ්රී ලංකාවට එරෙහි යුද අපරාධ චෝදනා තවමත් අවසන් නැත. පසුගිය කාලයේ ශ්රී ලංකා ආරක්ෂක හමුදාවන්ට එල්ල කළ තවත් එක් අභූත චෝදනාවක් වූයේ රසායනික අවි ප්රහාර, විශේෂයෙන්ම සුදු පොස්පරස් යුද කටයුතු වලට යොදාගන්නා බවයි. අවසානයේ සැබැවින්ම ඒවා භාවිතා කළේ කවුදැයි හෙළි විය. නමුත් දඬුවම් දෙන්නට දැන් LTTEයක් ඉතිරිව නැති නිසා එම චෝදනා ඉබේටම අහෝසිව යනු ඇත.
නමුත් තවමත් සුදු පොස්පරස් යුද කටයුතු සඳහා යොදාගැනේ. ඒ ගාසා තීරයේ ය. මේ දැක්වෙන්නේ ගාසා තීරයේ පලස්තීනයට අයත් කොටසේ පාසලකට එල්ලවූ ඊශ්රායල සුදු පොස්පරස් ප්රහාරයකි. සැබැවින්ම එය මල්වෙඩි සංදර්ශනයක් තරමට අලංකාර ය. නමුත් ප්රතිඵලය සංදර්ශනය තරමට සුන්දර නැත. පාසල් ළමුන් රාශියක් මෙහිදී මරුමුවට පත්වේ. දැන් අපට අසන්නට තිබෙන්නේ ඇත්තේ එකම පැනයකි. එනම් 'ලෝක පොලිස්කාරයා' හෙවත් ඇමරිකා එක්සත් ජනපදය හමුවේ එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානයට මේ සුපැහැදිලි යුද අපරාධකරුවන්ට එරෙහිව කළ හැක්කේ කුමක්ද යන්නයි...........
පුදුමයකට මෙන් ඊශ්රායලය මෑතකදී ලංකාවේ යුද අපරාධ පිළිබඳ පරීක්ෂණයක් පැවැත්විය යුතුයැයි කියා එක්සත් ජාතීන්ගේ මානව හිමිකම් කවුන්සිලයට ඉදිරිපත් වූ යෝජනාවට පක්ෂව ඡන්දය දුනි..........
ශ්රී ලංකාවට එරෙහි යුද අපරාධ චෝදනා තවමත් අවසන් නැත. පසුගිය කාලයේ ශ්රී ලංකා ආරක්ෂක හමුදාවන්ට එල්ල කළ තවත් එක් අභූත චෝදනාවක් වූයේ රසායනික අවි ප්රහාර, විශේෂයෙන්ම සුදු පොස්පරස් යුද කටයුතු වලට යොදාගන්නා බවයි. අවසානයේ සැබැවින්ම ඒවා භාවිතා කළේ කවුදැයි හෙළි විය. නමුත් දඬුවම් දෙන්නට දැන් LTTEයක් ඉතිරිව නැති නිසා එම චෝදනා ඉබේටම අහෝසිව යනු ඇත.
නමුත් තවමත් සුදු පොස්පරස් යුද කටයුතු සඳහා යොදාගැනේ. ඒ ගාසා තීරයේ ය. මේ දැක්වෙන්නේ ගාසා තීරයේ පලස්තීනයට අයත් කොටසේ පාසලකට එල්ලවූ ඊශ්රායල සුදු පොස්පරස් ප්රහාරයකි. සැබැවින්ම එය මල්වෙඩි සංදර්ශනයක් තරමට අලංකාර ය. නමුත් ප්රතිඵලය සංදර්ශනය තරමට සුන්දර නැත. පාසල් ළමුන් රාශියක් මෙහිදී මරුමුවට පත්වේ. දැන් අපට අසන්නට තිබෙන්නේ ඇත්තේ එකම පැනයකි. එනම් 'ලෝක පොලිස්කාරයා' හෙවත් ඇමරිකා එක්සත් ජනපදය හමුවේ එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානයට මේ සුපැහැදිලි යුද අපරාධකරුවන්ට එරෙහිව කළ හැක්කේ කුමක්ද යන්නයි...........
පුදුමයකට මෙන් ඊශ්රායලය මෑතකදී ලංකාවේ යුද අපරාධ පිළිබඳ පරීක්ෂණයක් පැවැත්විය යුතුයැයි කියා එක්සත් ජාතීන්ගේ මානව හිමිකම් කවුන්සිලයට ඉදිරිපත් වූ යෝජනාවට පක්ෂව ඡන්දය දුනි..........