Tuesday, December 22, 2015

අසිරිමත් නත්තල සමරමු බැතියෙන්

ගුරුගොඩ සිරිවිමල හාමුදුරුවො
මුහුනු පොතෙන්.


තරු මල් පිපිලා නිසසලයි මුමුනයි තරු වැල් රහස් හොරෙන් බිල්දෙකුදෝ බිහිවන්නෙ උතුම් සුසුදු ගවලනයේ.
අහසේ තරු බරවී සිහින හොරෙන් ඇහිදියි පුංචි දෙකම්මුල් සිප සනසන්නට උතුම් බිලිදුන්ගේ
ලෝ සත සනහන කරුනාවයි රග දෙන සිරියාවයි යුක්තිය රජ කරනට ගෙල පානා උතුම් බිලිදෙකුමයි
සිනහව පා දුක් විදි මිනිසුන් හට ආදරයෙන් මුව විදා වදන් ගවලෙන තුල ජාත බිලින්දෝ දුකිනි ගොඩ නැගුනේ
ලොවට වැඩ ඇතිනේ

සිහිකරමූ සිහි ඇතිවා ජේසු බිලින්දා ජාත දිනේ මැරකම් නොකරමු
යුක්තිය සැමට බෙදා සාමය සතුට සමාදානය පාමු මෙතින් ජේසු බිලින්දා ඉපදුන උතුම් දිනේ



ගුරුගොඩ සිරිවිමල හාමුදුරුවො මුහුනු පොතෙන්.


https://www.facebook.com/profile.php?id=100010372604190

Sunday, December 20, 2015

ආනන්ද භවන්// එකට වැදී තෝසේ ගිලිනවා.. එලියට ඇවිදින් යාපනේ දෙමළුන්ට බණිනවා...






  සි0හලේ        ලේ
ආවා          බොලේ

කාලෙන් කාලෙට එන
වසන්තේ නෑ අඩු පාඩු
මේ ගති අත් හැරියේ නැත්නම්
අපෙ රට ( ජාතිය ) කුඩේ කුඩු

ඔන්න ආයෙත් සැරයක් බුකි ඇතුලු සමාජ ජාලා වෙබ් අඩවි ආක්‍රමනය කිරීමේ මහා සටන ඇරඹුනා.

පුන්චි කෙල්ලො කොල්ලො කඩේ ගිහින් බඩු ගන්නා හා සමානව තම ප්‍රොෆයිල් පික්චර් එක ඇතුලු මුහුනු පොත සිසාරා වැට කොටු බැද ගෙන අපේම අපේම නවාතැනක්  ලෙසා
සි0හලේ
කියා මහා ලොකු අකුරින්ම.
මේ වනාහී තවත් අර එක එක බල සේනා වාගේ දේශපාලන අතකොළුවල් නොවේද?
මහා මොල කරුවෙකු විසින් පච්චයක් කොටා සි0හලේ කියා එකෙකුව  දමා මේ යන ගමන කොපමන දුරක් යයිද?.
බෙග් මහතා ගයන විට පන්සලේ""
හඩයි සිහලුන් මහ දවාලේ "


ආනන්ද භවන්// එකට වැදී තෝසේ ගිලිනවා.. 
එලියට ඇවිදින් යාපනේ දෙමළුන්ට බණිනවා...

කෙසෙල් කොලේ තෝසේ තුනයි දාලා ගේන්නේ// 
ඉටලී මසල වඩේ සාම්බාරු ගේන්නේ//  
කරාමයක් ලඟට ගිහින් අත සෝදන්නෙ
හෙළයා////
ආනන්ද භවන් ගිනි තිබ්බා ආලෙන් මත්වී
ජාතී ආලෙන් මත්වී 

ආනන්ද භවන්..

https://www.youtube.com/watch?v=m2XBsfEYCe0

https://www.youtube.com/watch?v=Tf_IocuW8Zs




හුදෙක් මෙය ජාතිවාදය වපුරවා බලය ලබා ගන්න වෑයමක්ද නැතහොත් කාගේ හෝ කඩේ යැවීමක්ද යන්න නොබෝ දිනකින් අපිට දැන ගන්නට ලැබේ.

දුක නම් වත්මන් තරුන පරපුර යමක් අවබෝදයෙන් තිරව විමන්සනයෙන් තොරව භාවිතා කිරීමෙන් යන්නන් වාලේ ගොස් අතරමන් වීමයි.
බහුල ලෙස විදේශ ගත අය අන්තර්ජාලය තුල වපුරන එක් එක් විශ බීජ අනෙක් අය ගන්නේ හුදෙක් රගපෑමටත්,වීරයන් වීමටත්,නැගල යාමටත්‍ ය.අවසානයෙ සිදුවන්නෙ හිස් බස් දොඩලා පුස්සක් වීමටය.




ඩුබායි අපි සින්හලේ
ඉතාලි අපි සින්හලේ
කටාර් අපි සින්හලේ
...............
මුලු ලෝකෙම අපි සින්හලේ


ජය වේවා ලේ   දාතුවට




Saturday, December 19, 2015

පන්ති සහිත සමාජයේ තැලෙන ජීවිත උදෙසා ගැයෙන ගී




ලූෂන් බුලත්සිංහලයෝ සිංහල ගීතයේ රූප රචකයා යන විරුදාවලිය ලබා ඇත්තෝ ය. එය සැබෑවකි. ඔහු විසින් රචනා කරන ලද “දම් පාටින් ලා සඳ බැස යනවා” නැමැති ගී යේ පද විමසා බැලීම පමණක් ම ඒ සඳහා සෑහෙයි. ස්ත්‍රි පුරුෂ පේ‍්‍රමයේ නොදුටු අපූර්ව පාර්ශවයක් ප්‍රථමයෙන් ස්පර්ශ කරන්නේ ද ඔහු ය. ගුණදාස කපුගේ සහ මාලනී බුලත්සිංහල ගායනා කරන “මං හින්දා ඔබ නෙතඟින් කඳුළක් හෙළන්නෙපා” නැමැති ගීය විමසන්නකුට එය පහසුවෙන් අවබෝධ කරගත හැකි ය.


පිපුණු මලේ රුව එමල දනීදෝ
පන්ති සහිත සමාජයක සමාජ පීඩනය වස්තු කර ගැනීමේ දී බොහෝ කවියන් මෙන්ම ගීත රචකයෝ ඌන ප්‍රතිභාවක් ප්‍රදර්ශනය කරති. ඒ නිර්මාණාත්මක ගුණය වෙනුවට වාර්තාමය කෘත්‍රිම බවක් නිර්මාණයට ආරෝපණය වන බැවිනි. මේ අභියෝගය ජයගැනීමට ජන්ම ප්‍රතිභාවක් සතතාභ්‍යාසයත් පැවතිය යුතුමය. ලූෂන් බුලත්සිංහලයන් ඒ ද්විත්වය නොමඳ ලබා ගත් රචකයකු බව පැහැදිලිය.
මලකි දුවේ නුඹ
හැඩරුව බලන්නෙපා
නැති බැරිකම මුතු මාල හතක් වී
කඩුල්ල පැන එයි නුඹ අත කරලන දා
කලාව වූ කලී සත්‍ය හා කල්පිතය යි. මේ කල්පිතය තුළ එක්තරා දිළිඳු මවකගේ සිතුවිලි හා හැසිරීම් රචකයා රසිකයා හමුවේ තබයි. තමාගේ රුව තමාට නෙපෙනීම සැබෑවකි. එසේ ම මලක් සේ පිපෙන තම දියණිය රූ ශෝභාව පිළිබඳව මව තුළ ඇතිවන්නේ ද එබඳු හැඟීමකි. එහෙත් ඇය කැඩපත අසලට වී හැඩරුව බලද්දී මේ මව ගේ හදවත තුළ ජනිත වන්නේ විශාල වේදනාවකි.
එනම් මේ මව නිවසේ එකම වීදුරු කැඩපත බිඳ දමයි. මෙයින් රචකයා ප්‍රදර්ශනය කරනුයේ තම දියණිය දුකට පත්වනු බලා සිටීමට මව තුළ ඇති අකැමැත්තයි. එසේ තමන්ට උරුම වී තිබෙන දරිද්‍රතාවෙන් ගැලවීමට ඇති නොහැකියාවයි. දයා කරුණ බරිත මවක තුළ මෙබඳු සුසුමක් ඇතිවීම ස්වාභාවිකය. සමාජ විෂමතාව පිළිබඳ ව සියුම් කම්පනයක් මේ කල්පිත සිද්ධිය තුළින් ජනිත වේ.අතට කරට පැලඳීම යනු නව යෞවනයට පා තබන ඕනෑ ම යුවතියක ගේ සිහිනයකි. මේ දියණියට අතට කරට පැලඳීම වූ කලී සිහිනයක් ම පමණක් වෙයි. දිළිදු බවේ පතුලට ම කිඳා බැස සිටින ඔවුන් වෙත මුතු මාල හතක් වී පැමිණෙන්නේ නැතිබැරි කම පමණි. මෙබඳු රූපකාර්ථි නැංවීම වූ කලී කලාතුරකින් ගීත රචකයකු තුළ හටගන්නා ප්‍රතිභාවකි. මෙහිදී රචකයා තවත් කල්පිතයක් ගොඩනඟනු ලබයි.
“පාළු කනට නුඹෙ අත නොගැටෙන්නයි
වීදුරු කැඩපත බිම දැම්මේ
තම දියණියට දුකක් නොදැනීමට ඈ මේ උත්සාහය ගත් නමුත් ඇය පරාජිත වන ආකාරය රචකයා ඉදිරිපත් කරන්නේ අපූර්වත්වයෙන් යුතු කාව්‍යෝක්තීන් භාවිතා කරමිනි.
“කටුමැටි බිත්තිය හැඩකර අඳිනා
රෑ හෙවණැල්ලෙන් හිස පීරන්නේ
නොතලන් සිත මා ආදර දියණියනේ
කැඩපත බිම දැමීමෙන් ඇගේ යෞවනය සඟවන්නට නොහැකි ය. කුප්පි ලාම්පුවේ එළිය ඇගේ හෙවණැල්ල කටුමැටි බිත්තියේ අඳින මොහොතක, ඈ ඒ හෙවණැල්ල දෙස බලාගෙන හිස පීරයි. රචකයා මවන පරිසරයෙන් මොවුන් මුහුණ දෙන දරිද්‍රතාව සංකේතවත් වෙයි.
මේ සිදුවීම් රචකයා යොදාගන්නේ මේ දිළිදු මව ලබන කම්පාව වඩ වඩාත් රසිකයාට සන්නිවේදනය කරනු පිණිසයි.
සමාජය තුළ ඇත්තේ පාරිභෝගික සමාජයකි. වැඩවසම් සමාජයේ මෙන් නිල් වරළ මල් වලින් සරසා නෙළුම් දඬු මාලයක් ගෙල පලඳින්නට වර්තමාන පාරිභෝගික සමාජයේ නොහැකි ය. කඩ සාප්පු පිරී පවතින්නේ නේකවර්ණ සළුපිළි හා පලඳනා වලිනි. යොවුන් වියට පත් අනික් කුමරියන්, කසීරට සළු වලින්, ගාන්ධාරයේ විලවුන් වලින් හා සිව් සැට බරණින් සැරසෙද්දී ඒ අහිමි යෞවනියක තුළ වේදනාවක් ඇතිවුණු නිසැකය. තම දියණියට හැඩට රුව අඳින්නට පලඳින්නට ලබා දෙන්නට නොහැකි වන මවක තුළ ඇතිවන වේදනාව ඊටත් වඩා ප්‍රබල වේ. මෙවැනි තේමාවන් වස්තු කරගැනීමේදී නිරන්තරයෙන් ලූෂන් බුලත්සිංහලයෝ තම පරිකල්පන ශක්තිය මැනවින් විදහා දක්වති. පහත සඳහන් වන්නේ එතුමන් මාලනී බුලත්සිංහල වෙනුවෙන් රචිත පද මාලාවකි.
“රජ මැදුරක ඉපදී සිටියා නම්
නුඹත් රජෙකි පුතුනේ
හිරිකඩ බා ගෙන පොල් අතු ඉගිලේ
අද නුඹෙ සිරි යහනේ
හීනෙන් හිනා නොවී මා
හඬවාපන් මේ රෑ යාමේ”





























මෙබඳු අනේක දුක් වේදනා වළඳන මවුවරු අප අතර සිටිති. එහෙත් ඒ වේදනාව කෙබඳු දැයි ඒ මවුවරුනට විස්තර කළ නොහැකි ය. ඒ වේදනාව හඳුනාගත යුත්තේ කලාකරුවා ය. එය හඳුනා ගැනීමේ සංවේදිතාවය ඔහු තුළ නිරායාසයෙන් තිබිය යුතු ය. ලූෂන් බුලත්සිංහලයන් වඩා වැදගත් වන්නේ ඒ සංවේදීතාව නිස්සරණාධ්‍යාසයෙන් ම එතුමන් තුළ ගැබ් වී ඇති බැවිනි.
නිවසෙහි දැන් වීදුරු කැඩපතක් නොමැති ය. එහෙත් මේ මව නැවත දකින්නේ කුමක් ද? හිමිදිරියේ ම නිසසල ජලය ඇති ළිඳට ඇය එබී සිටින ආකාරයයි. කණකර ආභරණ නොමැති අගේ වත ඇයට ඇස ගැටෙනු ඇතැයි මව බියට පත් වෙයි.
“ළිඳේ අඩිය හිරි නොබලන පින්නේ
එබී ළිඳට නුඹ ඇයි හිනැහෙන්නේ
නොතලන් සිත මා ආදර දියණියනේ
රචකයා ඉදිරිපත් කරන මේ සිදුවීම් කල්පිත සිදුවීම් බව පැහැදිලි ය. එහෙත් ඒ කල්පිත සිදුවීම් ඔස්සේ සමාජ විෂමතාවය මානව සමාජයට ගෙන දෙන විවිධ දුක් පීඩා හොඳින් ස්පර්ශ කිරීමේ අවස්ථාව රචකයා විසින් උදා කරගනු ලබයි.
මේ ගීතය මීළඟට ආලෝකමත් වන්නේ සංගීතය හා ගායනය තුළිනි. ගායිකාවක සතු සිංහල ලකුණ නන්දා මාලිනිය සතුය. ඇගේ හඬ තුළ ඉන්දීය සම්භාව්‍ය හෝ යුරෝපීය සම්භාවය නොමැති ය. එසේ ම සාම්ප්‍රදායික සංගීත ආකෘතියෙන් මිදුණු තනු නිර්මාණයක් මේ සඳහා සංගීතය සැපයු ඩන්ස්ටන් සිල්වා සංගීතවේදියා විසින් යොදාගෙන තිබේ.
මේ ගීතය රචනා කිරීම සඳහා මුල බීජය රචකයා තුළ පහළ වන්නේ කොතැනින් දැයි මම නොදනිමි. මා දන්නා පරිදි මේ සඳහා මූලික වී ඇත්තේ රජරට ජනකවියකි. අවාසනාවට ඒ ගැන මේ මොහොතේ මට සිහිපත් නොවේ. සිහිපත් වුවහොත් ලිපිය අවසානයේ එය ලියා තබන්නෙමි. හැත්තෑව දශකයේ මතක සුවඳ විහිදුවන ගීත අතර සංකීර්ණ සමාජ ගැටලුවක් සංයමශිලීව ප්‍රතිනිර්මාණය වූ අවස්ථාවක් ලෙස මේ පද මාලාව නම් කළ හැකි ය.

Monday, December 14, 2015

බෞද්ධ චිත්‍රපට රැල්ලෙන් ශ්‍රද්ධා භක්තිය විනාශ වෙනවා - රඹුකන සිද්ධාර්ථ හිමි































මේ තරම් පිරිත් අහන, බණ අහන රටක් තවත් තියෙනව ද? මේ තරම් පල්ලි, පන්සල් තියෙන 
රටක් තවත් තියෙනව ද? ඒත් පත්තරයක් අරන් බලද්දි අපිට පේන්නේ මේ තරම් මිනිමරන, මේ තරම් ස්ත්‍රී දූෂණය කරන රටක් තවත් නැති බවයි. අපි අහලා තියෙනව ද අවුරුදු තුන හතරේ ළමයි දූෂණය කරන රටක්. අවුරුදු අසූවේ, අනූවේ අම්මලා දූෂණය කරන රටක්.

පන්සලෙන් පල්ලියෙන් කෝවිලෙන් විය යුත්තේ එකක්. දේශපාලනෙන් විය යුත්තේ වෙනත් දෙයක්. ඒ දෙක එකට පෑහෙන්නේ නෑ
ඔබ වහන්සේගේ ගිහි නම මොකද්ද?
බරණිවල ලියනගේ ආනන්ද
උපන්නේ?
1950 මැයි මස 22. එදා වෙසක් පුර පසළොස්වක පෝය දවසක්.
ගම?
මාතර මොරවක්කෝරලයේ රඹුකන.
ඒක කොයි වගෙ ගමක් ද?
ගොවීන් ජිවත්වන බොහෝම දුප්පත් ගමක්. ගම්මුන්ගේ ප්‍රධාන ආදායම් මාර්ගය වුණේ තේ. ඒ හැරුණුකොට වී ගොවිතැන.
ඔබ වහන්සේගේ පියා කවුද?
බී. එල්. සයිමන්.
මව?
සොබනා හාමි.
පවුලේ කී දෙනා ද?
හත්දෙනයි. පිරිමි පහයි. ගැහැනු දෙන්නයි මම තමයි වැඩිමලා.
පාසල් ගියේ?
මොරවක වැලිව බෞද්ධ මිශ්‍ර පාඨශාලාව. උසස් පෙළ කරන්න පැපිලියානේ සුනේත්‍රා දේවි පිරිවෙනට ආවා.
මහණ වුණේ?
1963 දී. මොරවක වැලිව ගංගාතිලක විහාරයේ.
ඔබ වහන්සේගේ කැමැත්තෙන් ද මහණ වුණේ?
ඔව්.
මහණ වෙන්න හේතුව?

මම ඉපදුණේ වෙසක් දවසක කිව්වනේ. ඒ නිසා ඉස්පිරිතාලේ නර්ස් නෝනා කියලා තියෙනවා, මේ ළමයා හොඳයි මහණ කරන්න කියලා. ඔය මතය අපේ පවුලේ අය තුළත් ඥාති පාර්ශ්වය තුළත් තිබුණා. කවුරුත් මගෙ ඔළුව අතගාලා කියන්නේ මහණ වෙන්න ඉන්න ළමයා කියලයි. ගමේ පන්සල තිබුණේ ඉස්කෝලෙට අල්ලපු වැටේ. අපි පන්සල් ගියා; දහම් පාසල් ගියා. ඒ පසුබිම තමයි මට බලපෑවේ.


කුඩා දරුවන් මහණ කිරීම ගැන ඔබ වහන්සේ දරන මතය මොකක්ද?
ශාසනික වත් පිළිවෙත් පවත්වාගෙන යන්න දැනුමක් නැති අය පැවිදි කරනවට වඩා ගිහි - පැවිදි ජීවිතය වටහා ගත හැකි වයසකට ආපු, කොටින්ම පැවිදි ජීවිතයේ ගැඹුර වටහා ගන්න පුළුවන් වයසේ අය තමයි මහණ කළ යුත්තේ.

ඔබ වහන්සේගේ කුඩා කාලයේ කොහොම ද ගමේ වෙසක්?
ඉස්සර අපි ළමයි එකතු වෙලා බට ගස් කපලා ඒවයේ පතුරු අරන් සැරසිලි කොළ අලවලා වෙසක් කූඩු හදනවා. නමුත් අද නගරයේ ඉන්න ළමයින්ට වෙසක් කූඩුවක් හදාගන්න බැහැ. කඩෙන් සල්ලිවලට ගෙනැත් එල්ලනවා. ඒකෙන් ළමයි තුළ ශ්‍රද්ධා - භක්තිය ඇතිවෙන්නේ නැහැ.
ඔබ වහන්සේ විශ්ව විද්‍යාලයට එන්නෙ?
1970 දී.
කොහොම ද සරසවි ජීවිතය?

සුන්දර නැහැ. හරිම කටුකයි. එදා අද වගේ මහපොළ ශිෂ්‍යත්ව තිබුණේ නැහැ. අපි දුගී දුප්පත් පවුල්වල දරුවෝ. බොහෝම අමාරුවෙන්, අපහසුතාවයන්ගෙන්, විශාල අඩුපාඩුකම් මැද්දේ තමයි අපි ඉගෙන ගත්තේ. හැබැයි අද කියලා වෙනසකුත් නැහැ. දේශපාලනඥයෝ කියනවා, විශ්ව විද්‍යාල ළමයි තමයි රටේ අනාගතය භාරගන්නෙ කියලා. ඒක හරියට මඩ සෝදාගත් කල ගොවියා රජකමටත් සුදුසුයි කිව්ව වගේ මහ බොරු කතාවක්. අද ළමයි ස්ට්‍රයික් කරනවා. කලකෝලහාල කරනවා. අද අවුරුදු හතරක් විශ්ව විද්‍යාලයේ ඉන්නව කියන්නේ අවුරුදු හතරක් වැලිකඩ බන්ධනාගාරයේ ඉන්නවා වගෙ වැඩක්.


බොහෝ විශ්ව විද්‍යාල පැවිදි ශිෂ්‍යයන් සිවුරු අරින්නේ ඇයි?

පිරිවෙන් විශ්ව විද්‍යාල බවට පත් කළායින් පසුව පරමාර්ථවල වෙනස්කම් සිද්ධ වුණා. ඉස්සර පිරිවෙන් සම්ප්‍රදාය තුළ තමයි පැවිදි පඬිවරු බිහි වුණේ. ඔවුන් පාලි, සංස්කෘත හැදෑරුවා. ත්‍රිපිටකය හැදෑරුවා. නමුත් විශ්ව විද්‍යාලවලදී මේ පරමාර්ථ විකෘති වුණා. සරසවිය කියන්නේ නිදහස් තැනක්. එතැන ඕනැ වරදක් කරන්න පුළුවන් කියන හැඟීම ආවා. එතැනට ගිහියොත් ආවා. විශේෂයෙන් ගැහැනු ළමයි ආවා. ඒ සංකලනයත් එක්ක පරිසරය විකෘති වුණා. මම කියන්නෙ නැහැ ගමේ පන්සලේ සිවුරු හැරියේ නැහැ කියලා. පිරිවෙන් අධ්‍යාපනය තුළ සිවුරු හැරියේ නැහැ කියලා. ඒත් ඒක වුණේ බොහෝම අඩුවෙන්. මොකද, එතැන මෙහෙම පරිසරයක් තිබුණේ නැහැ.
මම ආවේ 1979 දී. එහි කාර්මික විද්‍යාලයක් පටන් ගත්තා. ඉංග්‍රිසි ඉගැන්වූවා, ජනසන්නිවේදනය ඉගැන්වූවා. ඒ වැඩවලට තමයි මං ආවේ. පනස් හයේදී කළ යුතුව තිබුණේ සිංහල, දෙමළ සහ ඉංග්‍රිසි යන භාෂා තුනම සම තත්ත්වයකට ගෙන ඒම. ඉංග්‍රිසි අධ්‍යාපනය කප්පාදු කිරීම නිසා සාමාන්‍ය පවුල්වල දරුවන්ට උගතුන්, බුද්ධිමතුන් වීමේ අවස්ථාව අහිමි වුණා. ඉංග්‍රිසි නොදැන අඩුම ගාණේ ආචාර්ය උපාධියක්වත් කරන්න බැහැනේ.
ඔබ වහන්සේ ගීත රචනයට පිවිසෙන්නේ කොහොම ද?


ඒ 1976 දි විතර. දයාරත්න රණතුංග ගයන ‘කල්ප කාල ගතවන තුරු’ මා ලියු මුල්ම ගීතයයි. මගේ හත්මුතු පරම්පරාවේවත් කලා කාරයෙක් නැහැ. නමුත් අපේ අත්තලා මුත්තලට ජනකවි කියන්න පුළුවන්කම තිබුණේ කට පාඩමින්. පුංචි කාලේ අපි ඇස් පේන්නැති, කන් ඇහෙන්නෙ නැති උන්දැලට තුන් සරණේ, යශෝදරාවත හයියෙන් විලාප ගහලා කියවනවා. ඒ වගේම බුදුසිරිත දිගටම කියවනවා බුද්ධ පරිනිර්වාණය දක්වාම.
ගීත රචනා කිරිම භික්ෂුවකට කැපයි කියලා කියන්න පුළුවන් ද?

ඒකට විරුද්ධව කවුරුත් ඇවිල්ලා මෙතෙක් මගෙ මුහුණට බැණලා නැහැ.
ගීත ලිවීමේ ඔබ වහන්සේගේ අරමුණ මොකද්ද?


ගීතය බොහෝම සංවේදී කලා මාධ්‍යයක්. ඒක බුදු බණ මඟක් කර ගැනීමයි මගේ අරමුණ. ඉස්සර නම් හැන්දෑවට පන්සල් ගියාම එළිවෙනකම් වුණත් බණ අහන්න පුළුවන්. ඒ කාලේ හැන්දෑවේ හයට බණ පටන්ගත්තම පහුවදා උදේ හය වෙනකම්ම බණ කියනවා. මිනිස්සු ඒ බණ ඇහුවා. මොකද, ඒ කාලේ කාටත් කන්න දෙවේල අටුවේ කොටුවේ තිබුණා. අද අවිවේකී සමාජය තුළ මිනිසුන්ට පැය ගණන් බණ අහ අහ ඉන්න වෙලාවක් නැහැ. ගීතයක් බස් එකේ යද්දි වුණත් අහන්න පුළුවන්. (අද නම් බස්වල දාන්නේ අහන් ඉන්න පුළුවන් සින්දු නෙමෙයි) මා ලියු ‘හරි හම්බු කරපු දේවල් දුක් මහන්සියෙන් - දනට පිනට දුන්නේ මං හිතේ මනාපෙන්’ වගේ සින්දුවක් අහද්දි කෙනකුගේ ‘දීමේ’ හැඟීම මතුවෙන්න පුළුවන්.
ඒක පන්සල්, පල්ලිවලට වේවා දුගී දුප්පත් මිනිසුන්ට වේවා ඕනැ කෙනකුට දෙන දෙයක් වෙන්න පුළුවන්. අද ගීතයකින් කිසියම් ආකාරයක බණක් දහමක් කියන්න පුළුවන්නම් ඒක ලොකු පිනක් කියලා මම හිතනවා.


ඔබ වහන්සේ ලියපු ‘බුදු හාමුදුරුවෝ අපිත් දකින්නැති - බණත් අහන්නැති ඒ කාලේ’ ගීතය අත්දැකීමක් ද?


ඔව්. ඒක සිංහල ගැමි සංසාර සංකල්පනාවක්නේ. උපාසක අම්මලා, තාත්තලා සිල් සමාදන් වෙලා ධර්ම ශාලාවෙදි ඔය වගේ දේවල් කියනවා මං අහලා තියෙනවා.
ඒ වගේම ඔබ වහන්සේ ලියලා තියෙනවා, ‘බුදු බණ ඇහුවත් නිරන්තරේ - අපි තවමත් ගති ගුණ අතින් වනන්තරේ’ කියලා.
මේ පිරිහීමට හේතුව මොකද්ද හාමුදුරුවනේ?
ප්‍රධානම හේතුව විවෘත ආර්ථිකය. අංක එකත් සල්ලි. දෙකත් සල්ලි. තුනත් සල්ලි. ඊට පස්සෙ තමයි දෙමවුපියෝ, ගුරුවරු, හාමුදුරුවරු වගෙ වටිනාකම් සලකල බලන්නේ. විවෘත ආර්ථිකය නිසා සාරධර්ම පිරිහුණා. ඉස්සර ගම්වල වෙද මහත්තුරු, ගුරුවරු වැඩ කළේ බුලත් නැට්ටක දෙයක්වත් බලාපොරොත්තු වෙන්නෙ නැතුව. සාමාන්‍ය මිනිස්සුන්ට වුණත් ජීවත් වෙන්නෙ කොට්ටෙයි පැදුරයි තිබුණම ප්‍රමාණවත් වුණා. නමුත් අද එහෙම බැහැ. තියෙන්නේ බහු භාණ්ඩික සමාජයක්. විවෘත ආර්ථිකය කියන්නෙ රටකට වැද්ද නොගත යුතු දෙයක්.
ඔබ වහන්සේගේ ගී නිර්මාණවල දක්නට ලැබෙන්නේ බොහෝම සරල වචන?
මම හුඟක් කැමැතියි ‘ගුත්තිලය’ ලියපු වෑත්තෑවේ හාමුදුරුවන්ට. උන්වහන්සේගේ වචන විශ්ව විද්‍යාල පණ්ඩිතයන්ට වගේ ම ගමේ නූගත් ගැමියකුට වුණත් ග්‍රහණය කරගන්න පුළුවන්. ඒවායින් රසයක් විඳින්න පුළුවන්. ඒ වගේම අපේ ජනකවි, යසෝදරාවත, වෙස්සන්තර ජාතක කාව්‍ය වගේ කවිවලට මං කැමැතියි. අපි හද්ද පිටිසර දුප්පත් ගම්වල දරුවෝනේ. පුංචි කාලේ අපි කියෙව්වෙ ඔය වගේ කවි. අදටත් මට ගීතයක් ලියද්දි මතක් වෙන්නේ ඒවා. ඒ වගේම අපේ අම්මා, තාත්තා, ගුරුවරු, ගමේ පන්සලේ හාමුදුරුවෝ. ගමේ ගොඩේ බස් වහර තමයි මගේ නිර්මාණවලට බලපාලා තියෙන්නේ.
පහුගිය කාලේ කවි කීර්ති කියලා හාමුදුරු නමක් සින්දු වගයක් ලිව්වා. ඔබ වහන්සේට මතක ද ඒ සින්දු?
ඔය කියන්නේ මල් රැල්ලේ සින්දුනේ. පල්ලි, පන්සල් ගාවගෙන ලියපු සින්දු. දළදා වහන්සේ, ජය ශ්‍රී මහා බෝධිය කියන්නේ බෞද්ධ අපිට බොහෝම පූජනීය ස්ථාන. මේ සින්දුවලින් කළේ ඒවා විකුණගෙන කෑමයි. අද බෞද්ධ චිත්‍රපට කියලා කරන්නෙත් ඕකමනේ මහත්තයා. මේවායින් වෙන්නේ ශ්‍රද්ධා භක්තිය විනාශ වෙන එකයි. මේක අවුරුදු දෙදහස් පන්සීයක බෞද්ධ උරුමයක් තියෙන රටක්. දළදා වහන්සේ ගැන, ශ්‍රී මහ බෝධීන් වහන්සේ ගැන තුට්ටු දෙකේ චිත්‍රපට හදලා මේ උරුමය වනසන්න යෑම වැරදියි. මේ චිත්‍රපට අධ්‍යක්ෂණය කරන්නේ කවුද? ඒකට ඔවුන්ට සුදුසුකම් තියෙනව ද? මේවයේ රඟපාන්නේ කවුද? ඒවායේ තිර පිටපත් ලියලා තියෙන්නෙ කොහොම ද? මේ සියල්ල අධීක්ෂණය කරන්න ඕනැ. ඒත් ඒවා කරන්නේ විෂය දන්නෙ නැති අය. මේ බෞද්ධ චිත්‍රපට රැල්ලත් බුද්ධාගම විකුණගෙන කෑමක්. අද සංචාරක කර්මාන්තයත් කරන්නෙ මේකමනේ. ඉතිහාසය, පුරා විද්‍යාව, පූජා භූමි විකුණගෙන කනවා. ඉහළම මිලකට ආවොත් අපේ අය සීගිරිය වුණත් විකුණගෙන කයි.

භික්ෂු දේශපාලනය ගැන ඔබ වහන්සේගේ මතවාදය මොකද්ද?
පන්සලෙන්, පල්ලියෙන්, කෝවිලෙන් වෙන්න ඕනැ කාරණය එකක්. දේශපාලනයෙන් ඉෂ්ට වෙන දේ වෙන එකක්. මේ දෙක එකට මිශ්‍ර කරන්න බැහැ. එහෙම මිශ්‍ර කරන්න ගියොත් එතැන හැප්පිල්ලක් සිද්ධ වෙනවා.
දේශපාලනය කරන අයම කියනවනේ, මේක මහා බොරුවක්, වංචාවක් කියලා. ඉතිං එතැනට භික්ෂුව ඇතුළු වෙනවා කියන්නේ පිරිහීම තමයි. දේශපාලනයෙන් වෙන්නේ මිනිසුන් රැවටීමක්. ඒක මහා පාප කර්මයක්. භික්ෂුව එතැන්ට යන්න ඕනැ නැහැ.
තවමත් සමාජයේ කුල භේදය බොහෝම තදින් බලපවත්වන අවස්ථා දක්නට ලැබෙනවා. මේක බුදු දහමට පටහැනියි නේද?
ඔව්. බුදුන් වහන්සේම කියලා තියෙනවනේ උපතින් කිසිවෙක් බ්‍රහ්මණයෙක් වෙන්නෙත් නැහැ, වසලයෙක් වෙන්නෙත් නැහැ කියලා. ක්‍රියාවෙන් තමයි ඒක වෙන්නේ. උන්වහන්සේ සුනීත, සෝපාක වගේ රොඬි කුලේ දරුවන් පැවිදි කරලා ඔවුන්ට මාර්ගඵල ලබා දුන්නා. එයින්ම සමාජයට පෙන්වලා දුන්නා, කුලවාදය බොරුවක් කියලා. බුදුන්ගේ ඉගැන්වීමත් එක්ක නිකාය භේදයක් තියෙන්න බැහැනේ.
ඔබ වහන්සේගේ මා අගය කරන තවත් උත්තම ගුණාංගයක් තමයි ආගමික සහජීවනය.
මම අදහන්නේ බුද්ධාගම වුණාට මම අනෙක් ආගම්වලට ගරු කරනවා, අපේ පන්සලේ කතෝලික දායකයොත් ඉන්නවා. මා වරක් නත්තල් බැති ගීතයකුත් ලිව්වා. ‘මා හද බෙත්ලෙහෙමක් කරවාලා සෙවණ සදා දෙන්නම් සමි‍ඳේ’ කියලා. ඒක ගායනා කළේ එඩ්වඩ් ජයකොඩි. එතකොට මහත්තයා අහලා තියෙනව ද මං ලියපු ‘මහන්සි නම් මහන්සි නම් යමු පොඩි මල්ලි’ කියන සින්දුව. ඒකෙන් කියැවෙන්නේ දෙව්රම් වෙහෙරත් එකයි; බෙත්ලෙහෙමත් එකයි කියන එකයි. තැන් දෙකෙන්ම ගිමන් තිබෙනව; සමිඳු පිහිට ලැබෙනවා.
අපේ සමාජයේ තිබෙන මිථ්‍යා විශ්වාස ගැන ඔබ වහන්සේ මොකද හිතන්නෙ?
දේවාල ගානේ යන එක තමයි ලොකුම මිථ්‍යාව. මිනි මරලා හරි, ස්ත්‍රි දූෂණය කරලා හරි, කසිප්පු විකුණල හරි, කුඩු විකුණලා හරි පොලීසියට අහුවුණු අයත් පූජා වට්ටි අරන් දේවාල ගානේ යනවා බේරලා දෙන්න කියලා දෙවියන්ට කන්නලවු කරන්න. බෝධින් වහන්සේට නමස්කාර කරලා ඒ පින් දෙවියන්ට අනුමෝදන් කළත් පූජා වට්ටි අරන් දේවාල ගාණේ යෑම තරම් මෝඩ වැඩක් තවත් නැහැ. මිනිසුන්ටවත් කන්න බැරි පලතුරුවලින්නේ ඔය පූජා වට්ටි පුරවන්නේ. ඒවා දැක්කම දෙවිවරුන්ට හතර මායිමක ඉන්න හිතෙන්නෙ නැහැ. මේක බොරුවක්නේ; වංචාවක්නේ.
ඔබ වහන්සේ ජ්‍යෝතිෂය විශ්වාස කරනව ද?
සියයට පනහක් විශ්වාස කරනවා; ඉතිරි සියයට පනහ ඉතිරි විශ්වාස කරන්නෙ නැහැ.
ඔබ වහන්සේගේ පැවිදි ජීවිතය තෘප්තිමත් ද?
අපි ගම්වල ඉපදුණු ගොවි පවුල්වල දරුවෝ. අපි පැවිදි වුණා. ඉගෙන ගත්තා. දැන් ඉතිං අවුරුදු හැටත් පැනලා. සමාජයට අපේ ශක්ති ප්‍රමාණයෙන් පුළුවන් මෙහෙවරක් කළා. ගීතයෙනුත් ඒකට දායක වුණා. ඉතිං තෘප්තියක් නැහැ කියලා කියන්න බැහැ.

Friday, December 11, 2015

වැඩ කරන ජනතාව වෙනුවෙන් නිර්මාණය කර ගායනා කල ගීත



මීට දශක කීපයකට පෙර නිර්මාණය වූ ගීත අතරින් කම්කරු ජනතාව වෙනුවෙන් ඉතාම සාර්ථක ලෙස නිර්මාණය කර ගායනා කල ගීත අසන විට අපට දැනෙන්නේ පුදුමාකාර වින්දනයකි.එතරම් ඩුරට මෙම නිර්මාණ කරුවෝ ,ගයකයෝ අති සාර්ථකය.එවන් ගීත කිහිපයක පහත රසවින්දනය සදහා ඉදිරිපත් කෙරේ



හැත්තෑව දශකයේ මතු වූ සිංහල ගීත අතර අමරණීය ගීතයක් ලෙස ‘අඳුරු කුටිය’ නැමැති ගීතය හඳුන්වා දිය හැකි ය. මේ ගීතය එකල සරල සංගීතයේ පැවැති ආකෘතිය පුපුරවා හළ ගීතයක් විය. සංගීතයට වඩා මිනිස් හඬෙහි ඇති බල පෞරුෂය මේ ගීතයෙන් සමාජගත විය. එහෙත් මේ සියල්ල ම අබිබවා නැඟී සිටින්නේ මේ ගීතයෙන් මතුවන සමාජ යථාර්ථයයි.

මේ ගීයට පසුබිම් වන්නේ රවින්ද්‍රනාථ තාගෝර් ගේ ගීතාංජලියෙහි අන්තර්ගත පද්‍යයකි. එහෙත් ඒ පද්‍ය අනුකරණය නොකරන රචකයා එය පොදු ජනතාවගේ ගීතයක් බවට පත් කරනු ලබයි. මේ ගීයෙහි දිවෙන පදමාලාව, කවිතා ගුණය හා ගේයතා ගුණය රැකගත් නිර්මාණයක් වන්නේ එබැවිනි.
මා මෙහි දී මහගම සේකරයන්ගේ පැදි පෙළක් දිග හරින්නේ තත්සර ඇසුර පාඨකයන් වෙනුවෙනි.

“දවසක් දා

කැඩපත ඉදිරියට ගොසින්

ඇඳි සළු පිළි උනා දමා

හෙළුවැල්ලෙන් බලා උනිමි

වැද්දෙකු තව වැද්දෙකු හට

මුණ ගැසුණාක් මෙන් වෙමි මම

මගේ ම පිළිබිඹුවට

නිකමට විරිත්තුවෙමි

එවිට ඔවුහු
දුනු ගී ගෙන
මා හා සටනට සැරසුණහ
සිනාසුනෙමි
එවිට ඔවුහු දුනු හී ගෙන
මා හා මිතුරු වූහ
බැටළු රංචු දක්කාගෙන
තණ බිමකින් තණ බිමකට
ඇවිද ගියෙමි
මම සීසා දිය බැඳ
ශිෂ්ටාචාරය ඉන් නෙළාගතිමි
යාග හෝම බිලි පූජා
වේද මන්ත්‍ර ගී කීවෙමි
ගයා ශීර්ෂයේ දී
බෝ මැඩ විප්ලවය දුටිමි
බැබිලෝනිය ග්‍රීසිය චීන මහා ප්‍රාකාරය
ගොඩනැඟුවෙමි
සක්වල තුළ විදුලි වෙසින් ඉඟිළී ගොසින්
සඳ කතරින් වැලි ගෙනාමි
ඒත් මට වැටහෙයි
මම තාමත් ළදරුවෙක්මි
ලොව ගැන කිසිවක් නොදන්න
ලොව ගැන තිබියේවා
මා ගැනවත් මම නොදනිමි
කැඩපත මත පිළිබිඹුවෙන්
මම කවුරු ද මම ඇසුවෙමි
පිළිබිඹුවෙහි ගැබ් වී ඇති
දේව හැඩය
එවිට පළමු වරට දුටිමි

(මහගම සේකර)

කෙතරම් දීර්ඝ කවියක් වුව ද මා මෙය තත්සර ඇසුර පාඨකයන්ට සිහිපත් කළේ මනුෂ්‍යයාගේ වටිනාකම මනුෂ්‍යයා නොදන්න බවත්, මනුෂ්‍යයා තුළ දෙවියකු සැඟවී සිටින බවත් සේකර මනාව පෙන්වා දී ඇති බැවිනි. එහෙත් දේවත්වය ඊටත් එහා තලයකට ගෙන යාමට මේ හීනයේ රචකයා සමත් වෙයි.

“අඳුරු කුටිය තුළ

දොරගුළු ළාගෙන

ගයන ගීතිකා යදින යාතිකා

දෙවියන් හට නෑසේ...





දෙවියන් අදහන මිනිසුන් සමඟ ගැටලුවක් මේ තේමාව මඟින් ඇති කර ගැනීමට අවශ්‍ය නොවේ. දෙවියන් ඇදහීම හෝ නොඇදහීම මානව අයිතියකි. එහෙත් කම්කරුවාට මේ තුළ දෙන්නෙ අනල්ප වටිනාකමකි.

“මේ තරම් සියුමැලි ද කලුගල්

හිතන්නටවත් බැරි නිසා

මම ගියා අවුකන බුදුන්ටත්

දෑස දුන් මිනිසා සොයා

(රජීව් වසන්ත වෙල්ගම)
(ගායනය - සුනිල් එදිරිසිංහ)

තිරයේ රඟන මිනිසුන්ට අප්‍රමාණ ප්‍රේක්ෂකයෝ සිටියි. එහෙත් තිරය පිටුපස සිටින්නෝ තිරයෙන් ම වැසී යති. කම්කරුවා ද ඇතැම් කලාකරුවන් මෙන් ම තිරයෙන් වැසී යන්නකි. මේ සමඟ තවත් පදමාලා කීපයක් මගේ මනැසට ගලා එයි.

අව්වට වැස්සට හුරු මිනිසුන්නේ

දෑතේ විරියෙනි රටවල් හැඳුණේ

ඒ මිනිසුන්ගේ මළගම වෙනුවෙන්

මොන රජ මැදුරෙද සුදු කොඩි නැගුණේ

(රඹුකන සිද්ධාර්ථ හිමි)

අපේ ශ්‍රමය කළුගල් වී බිම වැතිරෙනවා

රන් දාදිය තාර වෙලා බිමට ගලනවා

මැති උතුමන් නමින් පාරෙ කඩුළු ඇරෙනවා

පාර අයිනෙ අපි සැමදා බලා ඉන්නවා



(ගායනය - එඩ්වඩ් ජයකොඩි)

කම්කරුවා අහිංසකයෙකි. පාණ්ඩිත්‍යයෙන් තොර වූවකි. එහෙත් ඔහු මිනිසෙකි. මේ මිනිසා කඩේ යැවීම පහසු ය. කම්කරුවෝ දෙවිවරු නොවෙති. දෙවිවරු පාලකයෝ ය. නිල දරුවෝ ය. ඒ ඔවුන් ලබා උපන් හැටි ය. මේ මොවුන් ලබා උපන් හැටි ය. කම්කරුවාට පාලකයෙක් විය නොහැකි වන්නට පුළුවන. බලධාරියෙන් නොවන්නට පුළුවන. කම්කරුවන්ට දේවත්වය ලබාදිය යුත්තේ ඔවුන් අන්දන්නට නම් එය සාහසික අපරාධයකි. එවිට ‘මඩ සෝදාගත් කළ ගොවියා රජකමට සුදුසුයි” වැනි පපඩම් වර්ණනාවක් අද අපට අනවශ්‍ය ය. එහෙත් රචකයා මේ කුහකත්වය ජය ගනී. ඒ ඔහුගේ ව්‍යංග්‍යාර්ථ පූර්ණ භාෂා ප්‍රාතිහාර්යයෙනි. පහත සඳහන් පෑ පේළිය ඒ සඳහා කදිම නිදසුනකි.

“බලන් කඩ තුරා හැර දැසේ”

කඩතුරා පහ කළ විට යථාර්ථය සඳ + එළිය සේ දිළිසේ.
මේ කියන දෙවියෝ සළු පිළි පැලැඳ නොමැත. ඔවුන්ගේ සළු පිළි දූවිලි ය. එහෙත් ඒ දූවිල්ලෙන් උපදින්නේ අනාගතයට පාර තනන දෙවියෙකි.

“සිනිඳු සුවැති සළු සිරසින් හැරදා

දූවිලි මඩ වැකි පිළිගත පලඳා

දෙවියන් රුව දක්නට හැක්කේ





මේ ගීතයෙහි මහා ප්‍රාතිහාර්යය කරන්නේ සංගීතඥයා ය. වැඩ කරන මිනිසාගේ කර්ණ කඨෝර ස්වරය මිනිස් හඬ මඟින් මතු කිරීමට කේමදාසයෝ මහගු වෑයමක යෙදෙති.
මහා දුක් කන්දරාවක් අත්විඳිය, කම්කරුවා ගේ හද ගැහෙන රාවය කේමදාසයෝ සංගීතය හා මිනිස් හඬ සමඟ සංකලනය කරති. එය සාමාන්‍ය සරල ගීතයේ සීමාව සමතික්‍රමණය කරන්නකි. එසේ ම මේ දෙවියන් හා එක්විය හැක්කේ නිකමුන්ට නොව වැඩ කරන මිනිසුන්ට බව රචකයා පවසයි.
එය ශ්‍රමය හා ශ්‍රමිකයන් වෙනුවෙන් පුදන සැබෑ (සැබෑ) මල් මිටකි. එහෙත් මේ සියල්ල දැකීමට නම් දෑසෙහි බැඳි කඩතුරාව ඉරා දැමිය යුතු ම ය. කුමන හී රචනා කළ ද අදත් මේ සැබෑ දෙවියා ආව තේව කාරයෙකි. දෙවියන් සිටින්නේ අදත් දෙවියන් සිටින තැන්වලම ය. කඩතුරාව අදත් ඉවත් වී නොමැත. සුන්දර ගීයක දේවත්වය ලබන වැඩ කරන ජනතාව අදත් සිටින්නේ දේවාලයේ කුණු බක්කියේ බව වරක් දෙවරක් නොව තුන් වරක් ම කියමින් නවතිමි.



Top

සාමය උදාවන ගාසා තීරය

  යුද්ධය  යනු මහා පරිමාණයෙන් ඇතිවන දරුණු ගැටුම් වේ. යුද්ධය; ඉතිහාසය පුරා අතිවූ ගෝත්‍රික ගැටුම් වල සිට නගර, රාජ්‍යයන් හා අධිරාජ්‍යයන් අතර ඇති...

Popular