Saturday, November 14, 2015

ප්‍රංශයේ පැරිස් නුවරට එල්ලවූ ත්‍රස්ත ප්‍රහාරය..අමානුශිකව වෙඩි තබන වීඩියොව සහිත




ප්‍රංශයේ පැරිස් නුවරට එල්ලවූ ත්‍රස්ත ප්‍රහාරයකින් 129  ක් මියගොස් ඇතැයි ප්‍රංශ වාර්තා පවසයි.
තවත් 300 කට අධික පිරිසක් තුවාල ලබා රෝහල් ගතකර ඇත

පැරිස් පොලිස් වාර්තා වලට අනුව පැරිසියේ නෘත්‍ය ශාලාවක්,කැම්බෝඩියානු ආහාර සපයන ආපනශාලාවක්,ප‍්‍රංශ හා ජර්මන් පාපන්දු කණ්ඩායම් සුහද පාපන්දු තරගයක නිරත වෙමින් සිටි කී‍්‍රඩාංගනයක් සහ කලාගාරයක් යන ස්ථානයන් ත‍්‍රස්ත ප‍්‍රහාර වල ඉලක්කයන් වී ඇත.

සිරියාවට මේ වන තෙක්ම ප්‍රන්ශය විසින් බෝම්බ හෙලන හේතුව නිසාවෙන් මෙම ත්‍රස්ත කණ්ඩායම පහරදීමට පැමිණ ඇති බව ප්‍රහාරයේ වගකීම භාරගන්නා අයි එස් අයි එස් නායකයා පවසා ඇත.

(මේ වන විට ආ ප්‍රන්ශයෙ සහ යුරෝපා රටවල සේවයේ නිරත වී සිටින නිසාවෙන් හදවත දනවන සන්වේදී දසුන් ,පුවත් දැක ගත හැකි ,ඇසිය නිසාවෙන් යමක් ලියන්න සිතුනා අසපු දැකපු දෙයින් ) 

1 වන පහර දීම  කී‍්‍රඩාංගනය
21.20

මුල්ම ප‍්‍රහාරය එල්ලවී තිබෙන්නේ ප‍්‍රංශ හා ජර්මන් පාපන්දු කණ්ඩායම් තරගයක නියැළී සිටි ස්ටේඞ් ඩෙ ෆ්රාන්ස් කී‍්‍රඩාංගනයටය.
මෙම තරගය නැරඹිීමට ප‍්‍රංශ ජනපති ෆ‍්‍රැන්කොයිස් හොලන්ඬේද පැමිණ සිට ඇත.
කී‍්‍රඩාංගනය පිටත සිටි මරාගෙන මැරෙන බොම්බකරුවන් දෙදෙනෙක් බෝම්බ පුපුරුවාගෙන සියදිවි හානිකරගෙන තිබේ.


නරඹන්නන්ගේ ජයඝෝෂා හඩ පරයා බෝම්බ පිපිරීම් හඬ ඇසී තිබෙන බව සඳහන්ය.
පිපිරීම් හඩ ඇසුණු වහා කී‍්‍රඩකයින් තරගය නවත්වා තිබෙන අතර පේ‍්‍රක්ෂකයින්ද වහ වහා පේ‍්‍රක්ෂකාගාරයෙන් ඉවත්වන කී‍්‍රඩාංගනයට එක්රැස්වී තිබේ.

කී‍්‍රඩාංගනය


ප‍්‍රංශ ජනපතිවරයා ආරක්ෂා සහිතව එම ස්ථානයෙන් ඉවත් කිරීමට ආරක්ෂක නිලධරයින් කටයුතු කර ඇත.

2 වන පහර දීම
21.25
දෙවැනි ප‍්‍රහාරය එල්ලවී තිබෙන්නේ පෙටිට් කැම්බොජේ නම් කැම්බෝඩියානු ආහාර සපයන අවන්හලකටය.



සිද්දිය ඇසින් දුටුවන් පවසන අන්දමට මෝටර් රථ වලින් පැමිණි පිරිසක් අවන්හලේ රැුදී සිටි පිරිස ඉලක්ක කර වෙඩි වරුසාවක් එල්ල කර තිබේ.
පොලිසිය පැමිණෙන විට 15 දෙනෙක් පමණ වෙඩි වැදී මියගොස් සිටියහ.
අවන්හලට අත්බෝම්බ ප‍්‍රහාර කිහිපයක්ද එල්ලවී ඇතැයි පැවසේ.
වන පහර දීම
ඇග කිලි පොලා යන දසුන් සහිත ප්‍රහාර දීම්




නෘත්‍ය ශාලාවට ප‍්‍රහාරය එල්ල වන අවස්ථාවේ එහි සංගීත ප‍්‍රසංගයක් පැවැත්වෙමින් තිබී ඇති අතර දිවි ගලවාගත්තවුන් පවසන්නේ අවි අතින් ගෙන සිටි පුද්ගලයින් තිදෙනෙක් එක්වනම ශාලාව මැදින් මතුවී හතර අතට වෙඩි තැබීමට පටන්ගත් බවයි.


4 වන පහර දීම


විනාඩි 15 ක් පමණ ඔවුන් මෙසේ වෙඩි තබමින් සිට ඇත.
වෙඩි වැදී සිරුරු එකපිට එක වැටෙද්දී තමන් මෙසේ කරනුයේ සිරියාව වෙනුවෙන් බව ඔවුන් හඬගා කීවේයැයිද දිවිගලවාගත්තවුන් කියයි.
වෙඩි තැබීමෙන් අනතුරුව තුවක්කුකරුවන් නෘත්‍ය ශාලාවේ ඉතිරිව සිටියවුන් ප‍්‍රාණ ඇපකරුවන් ලෙස රඳවාගෙන සිටියදී එතැන වටළා ඇති පොලිසිය වෙඩි හුවමාරුවකින් පසු ඔවුන් තිදෙන මරා දමා ශාලාවේ සිරව සිටි සාමාන්‍ය වැසියන් බේරාගෙන තිබේ.
වෙඩි හුවමාරුවට මැදිව පොලිස් නිලධරයින් තිදෙනෙක්ද මියගොස් ඇතැයි වාර්තා වේ.
ප‍්‍රහාරයේ වගකීම මෙතෙක් කිසිවෙකුත් භාරගෙන නොමැති නමුත් මේ පසුපස සිටින්නේ අයිඑස් සංවිධානය බවට ප‍්‍රංශ බලධරයින් සැකකරයි.
මේ දක්වා දියත් කර තිබෙන සෝදිසි මෙහෙයුම් වලින් අයිඑස් සංවිධානය හා සබඳතා පවත්වා ඇති බවට අනාවරණයව තිබෙන පුද්ගලයින් තිදෙනෙක් අත්අඩංගුවට ගැනීමට ඔවුන් සමත්ව ඇත.
වෙඩි තැබීම සිදුවුනු කැම්බෝඩියා අවන්හල පිහිටා තිබෙන්නේ චාලි හෙබ්ඩෝ නම් ප‍්‍රහසන කාටූන සගරාවේ ප‍්‍රධාන කාර්යාලය ආසන්නයේම බව සදහන්ය.





අපහාසාත්මක කාටූන පළකරන්නේයැයි අන්තවාදීන් තිදෙනෙක් පෙර අවස්ථාවකදී මෙම කාර්යාලයට ම්ලේච්ඡු ප‍්‍රහාරයක් එල්ල කළ අතර එහිදී චාලි හෙබ්ඩෝ කාර්යමණ්ඩලයේ 13 දෙනෙක් මිය ගියහ.
ප‍්‍රහාරත් සමග ප‍්‍රංශයේ හදිසි තත්ත්වයක් ප‍්‍රකාශයට පත්කිරීමට ජනපති හොලන්ඬේ පියවර ගෙන තිබෙන අතර දේශසීමාද තාවකාලිකව වසා දැමිීමට ඔහු නියෝග කර තිබේ.
ප්‍ර0ශ ප්‍රවුර්ති සදහන් කල ආකාරයට තුවක්කු කරුවන් ප්‍රහාර එල්ල කිරීමට පැමින ඇත්තේ සිය දිවි නසා ගැනීමේ  ඇදුම් කට්ටලද සහිතවය.මේ සදහා පැමිනි 8 දෙනාම සිය දිවි නසාගෙන ඇත.
මොවුන් අතර තිබී සොයාගෙන ඇති ගුවන් ගමන් බලපත්‍ර අනුව ඔවුන් ඊජිප්තු,සිරියන්,ඉරාක් සහ ප්‍රන්ශ ජාතිකයකුගෙන් සැදුම් ලත් හොදින් පුහුණුව ලත් කන්ඩායමක් බව අනාවරනය වී ඇත



සිය දිවි නසා ගැනීම්



ත්‍රස්තවාදින් 8 දෙනාම මරුමුවට පත් වී ඇත්තේ

3 දෙනෙකු ක්‍රීඩාන්ගනය අසල්ද
3 දෙනෙකු අවන්හල අසලද
2  දෙනෙකු කළාගාරය අසලද ලෙසය
මෙහි ඇති අස0වේදිම පුවත් වන්නේ අප සියලු දෙනා දන්නා පරිදි පසුගිය මාස කීපය පුරාවටම සිරියාවේ සිට අයි එස් අයි එස් ත්‍රස්තවාදයට බියෙන් ජීවිතය පරදුවට තබා මුහුදු මාර්ගය ඔස්සේ යුරෝපා රටවලට  පැමිනි පිරිස් අතර සිටියෙකුද මෙම 8 දෙනා අතර සිට ප්‍රාහරයට සහභාගී වී ඇත
මා දන්න පරිදි ප්‍ර0ශය ඇතුලු සියලුම යුරෝපා රටවල් මෙම සරනාගතයන් භාරගෙන ඔවුන්ට අවශ්‍ය පහසුකම් සපයාදීමෙ ප්‍රබල කාර්‍යක නිරත විය.


ක්‍රීඩා0ගනයේ ප්‍රහාරය



මෙහි ප්‍ර0ශ ජාතිකයන් වැඩි පිරිසක් සහභාගි වන නිසා ඔවුන්ට දැනෙන්න ප්‍රහාරයක් එල්ල කරන්නට සැලසුම් කර ඇත 



කළා ගාරයට ප්‍රහාරය

ප්‍රහාරය එල්ල කරන අවස්ථාවේ ඇමරිකානු ස0ගීතයට අයත් රොක් වර්ගයට අයත් ප්‍රස0ගයක් පැවති අතර ඇමරිකාව හා උරණ වී සීඉම නිසා එල්ල කර ඇත


කැම්බෝඩියානු අවන්හල



අපහාසාත්මක කාටුන් දර්ශන අන්තර්ජාලයට මුදා හැරීම නිසා ඇතිවූ තත්වයකට පළිගනීමක් ලෙස චාලි හෙබ්දෝ කාර්‍යාලයට  ප්‍රහාරය එල්ල කර ඇත.අවන්හල පිහිටා තිබෙන්නෙ මෙම කාර්‍යාලය අසල නිසා ප්‍රහාරය එල්ල වී ඇත



වත්මන් තත්වය



මේ වනවිට සියලුම යුරෝපා රටවල් තම ආරක්ශක විදිවිදාන තර කර ඇති අතර  ඇමරිකාව,රුසියාව සහ එන්ගලන්තයද අවධානමට ලක්ව ඇත.ඒ අතර ධවල මන්දිරය,රතු පල්ලිය ,ලන්ඩන් නගරය,වතිකානුව යන ලොව පතල ස්ථාන අයි එස් අයි එස් ත්‍රස්ථයන්ගේ මී ලග ඉලක්කයන් බවට ඔවුන් නිවේදනය කර ඇත

 තවමත් නිසියාකාරව මියගිය පිරිස සහ  අතුරුදහන් වූ අයවලුන් සොයන අතර
මේ ඇත්තේ ඉතාලියේ වැනිස් නගරයේ සිට තම උපාදිය ලැබීමේ ප්‍රීතිය නිමිත්තෙන් කලාගාරයේ පැවති ස0දර්ශනය තම පෙම්වතා සමග නරබමින් සිට පසුව මේ වන තෙක්ම කිසිම තොරතුරක් නැතිව අතුරුදන්වී ඇති කාන්තාවය

පසුව එකතුකල විස්තර

ඉහත සදහන් රූප vedio  රාමුවේ එල්ලි සිටියාවූ කාන්තාව ගැබිනි මාතාවක් වන අතර පසුව ඇයගේ ජීවිතය බේරා දුන් අයට ස්තුති කරමින් මාධ්‍ය ප්‍රකාශයක්ද නිකුත් කර ඇත
එසේම ඉහත ඡායාරූපයේ ස්ටිනා ඉතාලි ජාතික කාන්තාව දින තුනකට පසුව මිය ගිය බවට නන්නාදුනන මිනිස් සිරුරු සහ තුවාලකරුවන් පරික්ශාවේදී සොයාගෙන ඇත
ඒ අනුව මෙම පහර දීමෙන් මිය ගිය සිය්ලු සඛ්‍යාව 132 දක්වා ඉහල ගියේ තවත් අමතර 4 දෙනෙකු එකතු වීමෙනි


වර්ථ්මාන ප්‍ර0ශය

මේ වනවිට ප්‍ර0ශ පුවත් සේවයට අනුව ප්‍ර0ශය මහත් දැඩි අපහසුතාවයකට ආරක්ශාව අතින් මුහුනපා ඇත

ජනතාවගේ ද්යිනික වැඩ කටයුතු තාමත් යථා තත්වයට පත් නොවී ඇති අතර අළුයම නිවසින් [ඉටවන ජනයා නිවසට එනතෙක් ඉතාමත් සැකයෙන් ඉන්නා අතර මී ලග පහර දීම කොයි මොහොතේ සිදුවේද යන බියෙන් සහ සැකයෙන් ජීවත් වේ

Wednesday, November 11, 2015

14 වෙනි දලයි ලාමා





කවුද මේ දලෙයි ලාමා සහ කුමන ආකාරයේ දර්ශනයක්ද යන්න ගැන ටිකක් හදාරන්න සිතුනා.මන්ද අද ලෝකයේ බොහෝ බටහිර රටවල ලාමා ධර්මය අනුව යන්නන් බිහි වෙමින් පවතින බාවත් ඉතා බහුලව සමාජ ජාලා වෙබ් අඩවිද දකින්නට ලැබීමත් දැකිය හැක



ලොව පවතින බෞද්ධ රටවල් අතරින් මහායාන බුදුසමයේ ආලෝකය ලද රටක් වශයෙන් ටිබෙට් දේශය හැදින්විය හැකිය. ටිබෙටය හෙවත් තිබ්බතයේ රාජ්‍ය නායකයා මෙන් ම ආධ්‍යාත්මික නායකයා වන්නේ ටෙන්සිස් ගියස්ටෝ හෙවත් දලයි ලාමා තුමාය.

දලයි ලාමා කියන්නේ බෞද්ධ නායකයෙක් විදිහට පිළිගත්තත් එතුමා ථේරවාදී බෞද්ධ දර්ශනය දේශනා කරන කෙනෙක් නෙමෙයි. ථේරවාදයටත් මහායානයටත් වඩා වෙනස් ලාමා දහම නමින් හැඳින්වෙන ටිබෙටයටම පමණක් ආවේණික වෙන දහමක් තමා එතුමා දේශනා කරන්නේ. ඒක සකස් වෙන්නේ ථෙරවාදී, මහායාන වගේම හින්දු සංකල්පත් පාදක වෙලා තියෙන බව පේනවා. 

ලාමා දහම අනුව පුනරුප්පත්තිය දලයි ලාමාට විතරක් නෙමේ උසස් ලාමාවරුන් හැමෝටම අදාළයි. එයාලා නැවත නැවතත් ඉපදිලා කලින් තත්වයටම ලඟා වෙනවා. ලොබ්සෑං රැම්පාගේ දිබ්බ චක්ඛු පොතේ මේ ගැන හොඳ විස්තරයක් තියෙනවා


දලයි ලාමා කියන්නේ තනතුරක්. එතුමා තමා ටිබෙටයේ රාජ්‍ය නායකයා වගේම ලාමා දහමේ නායකයා. ලෞකික හා ආධ්‍යාත්මික නායකයා කියලා කියමුකෝ. එහෙම බලද්දී පාප් තනතුර වගේ තමා


උපත 14 වෙනි දලයි ලාමා )


කුඩා කල

උන් වහන්සේ ඊසාන දිග ටිබෙටයේ මකසලර් නම් පිටිසරබද කුඩා ගමක 1935 ජූලි 06 වන දා උපත ලැබීය. එතුමා ට කුඩා කල නම් තැබුයේ ලාමෝ දොන් ඩුප් නමිනි. එතුමාගේ දෙමව්පියෝ සුළු ගොවීහු වූහ.

දරුවන් 16 දෙනෙක් විසූ පවුලක එතුමා සාමාජිකයෙක් වුව ද එයින් ජීවත් වූයේ 06දෙනෙක් පමණි.වයස අවුරුදු 02 වන විට ම ඔහුගේ උපත 13 වන දලයි ලාමා හෙවත් තැබ්ටෙක් ගියස්ටෝගේ පුනරුත්පත්තිය ලෙස සැලකින. දලයි ලාමාවරුන් අවලෝකිතේශ්වර හෙවත් ඩෙන්රෙසිග් නම් බෝධිසත්වවරයකු ලෙස මෙන් ම ටිබෙටය ට මගපෙන්වන සාන්තුවරයා ලෙස ද ප්‍රකටය. උන් වහන්සේ අවුරුදු 06 ක් වැනි ළදරු අවධියක තම ආශ්‍රමික අධ්‍යාපනය අරඔන ලදී. එහිදී තර්ක ශාස්ත්‍රය, ටිබෙට් කලාව,සංස්කෘත භාෂාව, වෛද්‍ය විද්‍යාව හා බෞද්ධ දර්ශනය යන විෂයන් හදාරණලදි. එතුමා 14 වන දලයි ලාමාවරයාවේ.උන් වහන්සේ ගෞරව සහිතව ලරම්පා නම් බෞද්ධ දර්ශනය පිළිබඳ ආචාර්ය උපාධිය ට සමාන උපාධියකින් ද පිදුම් ලැබීය.

නොබෙල් සාම ත්‍යාගය සමග




 දලයි ලාමාවරු..

 1 වෙනි දලයි ලාමාගේ සිට වර්තමානයේ ඉන්න 14 වෙනි දලයි ලාමා දක්වා ඉන්නේ එක පුද්ගලයාගේ පුනරුප්පතිය කියලා තමා ඔවුන් විශ්වාස කරන්නේ. ඒ වගේමයි දලයි ලාමා කියන්නේ ජිවමාන බුදුවරයෙක් කියලයි ඔවුන් සලකන්නේ.
පළවෙනියාගේ ඉදන් 14 වෙනියා දක්වා හිටිය සහ ඉන්න දලයි ලාමාවරු කියලාඔවුන් සලකන්නේ . ඒ ඇරෙන්න වර්තමානයේ දලයි ලාමාවරු නැහැ ඉන්නේ දලයි ලාමා විතරයි. 

උන් වහන්සේ ට පහළින් පංචන් ලාමා කියලා තනතුරකුත් ඒ හැරෙන්න ලාමාවරුන් නමින් හැඳින්වෙන පිරිසත් ඉන්නවා. 

ලාමාවරු කියන්නේ කාදිනල්වරු වගේ කට්ටියක් කියලා කියන්න පුලුවන්. ලාමාවරු පන්සල් පාලනය, ආයතන පාලනය, දලයි ලාමාගේ කටයුතුවලට සහය වීම වගේ දේවල් කරනවා. 

ඒත් කාදිනල්වරුන්ගෙන් පාප්තුමා පත් වෙනවා වගේ ලාමාවරුන්ට කවදාවත් දලයි ලාමා වෙන්න නම් බැහැ.
 උදාහරණයක් කිව්වොත් 13 වෙනි දලයි ලාමා මියගියේ 1933 දී. 14 වෙනි දලයි ලාමා ඉපදුණේ 1935 දී. 12 දලයි ලාමා මියගියේ 1875. 13 වෙනි දලයි ලාමා උපදින්නේ 1879. 

හිටපු දලයි ලාමා මිය යන්න කලින් කරන ප්‍රකාශ වගේම ටිබෙටයේ තියෙන ශුද්ධ විලකින් පෙනෙන සංකේත, අනාවැකිකරුවන්ගේ අනාවැකි පදනම් කරගෙන දලයි ලාමාගේ පුනරුප්පත්තිය හොයන්න පිරිස් පිටත් කරනවා. වසර දෙක තුනක්ම මෙයාලා ඒ දරුවාව හොයනවා. 

ඊට පස්සේ දලයි ලාමාගේ පුනරුප්පතිය කියලා හඳුනා ගන්නා ළමයාව පරීක්ෂණ කීපයකට භාජනය කරලා කලින් දලයි ලාමාගේ පුනරුප්පතියමද කියලා තහවුරු කරගන්නවා. ඒකෙදී කලින් දලයි ලාමා පාවිච්චි කරපු භාණ්ඩ හඳුනා ගැනීම වගේ පරීක්ෂණ කීපයක් තියෙන්නේ. 

ඊට පස්සේ අලුත් දලයි ලාමාව ටිබෙටයේ අගනුවර වෙන ලාසාවේ තියෙන පෝතලා මාළිගාවට අරගෙන ගිහින් ඉගෙන්වීම් කරනවා. ඊට පස්සේ අවුරුදු 18 දී වගේ තමා රාජ්‍ය බලය එතුමාට හිමිවෙන්නේ අභිෂේක උත්සවේකින් පස්සේ. 

දලයි ලාමාගේ මියයාමේ ඉදන් අලුත් දලයි ලාමා රාජ්‍යත්වයට පත්වෙනකම් රෙටිං රින්පොචේ කියන නිලධාරියා තමා පාලනය ගෙනියන්නේ [රාජ්‍යාධිකාරී වගේ ධූරයක්] 

. දලයි ලාමා තනතුර අරාජිකව පවතින්නේ දලයි ලාමාගේ පුනරුප්පත්තිය හමුවෙනකම් විතරයි. ඒ කියන්නේ උපරිම අවුරුදු 4 ක් 5 ක් වගේ. දූතයන් හොයාගන්නා ඒ කුඩා දරුවාව ටික දිනකින්ම දලයි ලාමා විදිහට නම් කරලා එයාට වන්දනාමාන පවා කෙරෙනවා. 

ඒත් එයාට රාජ්‍ය පාලනය සම්බන්ධව වගේම ආගමික කටයුතු සම්බන්ධවත් නිසියාකාර බලයක් ලැබෙන්නේ අවුරුදු 18 දී පමණ වෙන අභිෂේකයෙන් පස්සේ. එතකම් දලයි ලාමා වෙනුවෙන් රෙටිං රින්පොචේ පාලනය ගෙනියනවා. 

දලයි ලාමා කුඩා අයෙක් කියලා පූජනීය තත්වයෙන් හා වන්දනා මාන කිරීමෙන් අඩුවක් කරන්නේ නැහැ. මොකද 1 දලයි ලාමාගේ ඉදන් පැවත ගෙන එන දලයි ලාමා මේ කුඩා ළමයා වෙන නිසා 

මේ තියෙනේ 14 වෙනි දලයි ලාමාගේ ජීවිත කතාව ඇසුරෙන් හදපු කුන්ඩුන් කියන චිත්‍රපටියේ trailer එක. ඒකත් පොඩ්ඩක් බලන්නකෝ 

http://www.youtube.com/watch?v=cFm8oP9c9Hs
https://www.youtube.com/watch?v=cFm8oP9c9Hs

දේශපාලන වගකීම

පස් වැදෑරම් වැඩපිළිවෙල 1949 දී චීනය විසින් ටිබෙට් රට ආක්‍රමණය කිරීමෙන් පසු 1950 දී ටිබෙට් රට සම්බන්ධයෙන් සම්පූර්ණ දේශපාලන වගකීම  උන් වහන්සේ පිට පැටවිණ. 1959 දී ටිබෙට් ජනතා රැල්ල චීනය විසින් ඉතා ප්‍රචණ්ඩකාරී ලෙස මර්දනය කිරීම නිසා උන් වහන්සේ ට තම රටින් බැහැරවීම ට සිදු විය. 1963 දී දලයි  උන් වහන්සේ විසින් ටිබෙට් රට සදහා ප්‍රජාත්‍රන්තවාදී ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවක් සම්පාදනය කරන ලදී.එය ටිබෙටයෙන් බැහැර තිබ්බත තිබ්බත වාසීන් ගේ ප්‍රඥප්තිය ලෙස සැලකේ.

 ටිබෙටය කියන්නේ දලයි ලාමාගේ රාජ්‍යය   [පාප්තුමාගේ වතිකානුව වගේ] දලයි ලාමා රාජ්‍යය නායකයා වගේම ආගමික නායකයා වුණා. උන් වහන්සේ  පත් කරපු ඇමති මණ්ඩලයක් සහ අගමැතිවරුන් හරහා තමා රට පාලනය වුනේ. 






ඒත් චීනය වරින්වර ටිබෙටයේ ස්වාධීනතාවයට බලපෑම් එල්ල කරනවා. අවසානයේදී මාවෝ සේතුංගේ අණින් 1951 දී විතර චීන හමුදා ටිබෙටය ආක්‍රමණය කරනවා. ඒ වෙලාවේ දලයි ලාමා ඇතුළු නිලධාරීන් පිරිසක් ආරක්ෂාව පතාගෙන ඉන්දියාවට පැනලා යනවා. 



ඒ ආපු ගමන දලයි ලාමා තවමත් ඉන්දියාවේ ඉදන් ටිබෙටයේ නිදහස වෙනුවෙන් සටන් කරනවා. ඒ වගේමයි ලෝක සාමය උදෙසා කටයුතු කරනවා. රටින් රටට ගිහින් දේශන එහෙම පවත්වනවා. 



ඒත් චීනේ නම් ටිබෙටය දෙන පාටක් නැහැ. එයාලා ඒක හොඳට අල්ලාගෙන ඉන්නේ :



1987 සැප්තැමබර් 21 වන දින ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපද කොංග්‍රසය ඇමතූ දලයි ලාමා  සාමය අරඹයා පස් වැදෑරම් වැඩපිළිවෙලක් ඉදිරිපත් කළේය. දලයි ලාමා  සාමය උදෙසා ම කැපවූ නායකයෙකි. ප්‍රචණ්ඩකාරී ආක්‍රමණ හමුවේ පවා උන් වහන්සේ දිගට ම අවිහිංසවාදී ප්‍රතිපත්තියක් අනුගමනය කළේය.  උන් වහන්සේ රටවල් 62 ක සංචාරය කරමින් රාජ්‍ය නායකයන් ආගමික නායකයන් විද්‍යාඥයන් රැසක් ම හමුවී ඇත.

ග්‍රන්ථ රචනා

 උන් වහන්සේ ග්‍රන්ථ 72ක ට ආසන්න සංඛ්‍යාවක් රචනා කොට ඇත. දලයි ලාමා  අවධාරණය කරන දෙයක් නම් එකමුතුකම මුලු හදවතින් ම ඇතිවිය යුත්තක් වන අතර එය තුවක්කු කටක් ඇතුලෙන් බිහිවිය නොහැකි බවයි. දලයි ලාමා හැම උදයක ම ටිබෙට් ජාතිකයන් ට පමණක් නොව චින සහෝදර සහෝදරියන් ට ද එක ලෙස ම ආශීර්වාද කරයි. බෞද්ධ භික්‍ෂුවක් වශයෙන් දලයි ලාමා  සියළු ජනතාවගේ සිතීමේ හා කතා කිරීමේ මූලික අයිතිවාසිකම ගැන නිරායාසයෙන් පවසයි. ඒ නිසා ටිබෙට් ජනතාව  උන් වහන්සේ ජීවමාන දෙවි කෙනෙකු සලකති.එනිසා උන් වහන්සේග් පිංතූරයක් රැගෙනයාම පවා චිනයේ සිර දඩුවම් ලැබිය හැකි වරදකි.
ඇතැම් අවස්ථා වල උන් වහන්සේ ටිබෙට් වැසියන් ට පවසන්නේ බුදු දහම ඉගැන්වීමේ හැකියාව ඇති චීන ජාතිකයන් යටතේ වුවද බුදු දහම අධ්‍යයනය කරන ලෙසයි. තමන් මුල් බැසගත් ආගමික විශ්වාසය ඇතුලත ම අධ්‍යයනය කරනු මිස බුදු දහම වැළදගන්නැයි විදේශිකයන් ට නොපැවසීම ට තරම්  උන් වහන්සේ සුවිශේෂී නායයෙක් විය.

බුදු දහම ගැන උනන්දුවක් නොදක්වන පිරිසක් සිටින ස්ථානයක ට ගිය විට  උන් වහන්සේ ඔවුන් ට ඉදිරිපත් කරන්නේ වෛද්‍යවරයකු මෙන් ඕනෑ ම ආගමිකයකු ට එදිනෙදා ජීවතය ට ප්‍රයෝජනවත් වන සරල පිළිවෙත්ය. උන් වහන්සේ ඔටුණු පැළදුවේ වයස අවුරුදු 04 ක් තරම් ළදරු වයසේදීය. වයස අවුරුද 07 වන විට දෙවන ලෝක සංග්‍රාමය ට අවශ්‍ය අවි ටබෙට් දේශය හරහා ප්‍රවාහනය කිරීමේ ප්‍රශ්නය සාකච්ඡා කිරීම ට  උන් වහන්සේ රූස්වෙල්ට්ගේ රාජ්‍ය දුතයින් පිළිගැනීමට ද සමත් විය. වයස අවුරදු 15 වන විට මාවෝ සේතුංට එරෙහිව ජනතාව නම්මවා ගැනීම ට සාකච්ඡා කරන තරම ට මේරූ පූර්ණකාලීන දේශපාලන නායකයකු විය. ලාසා අගනුවර සටන් ඇවිල යන විට උන් වහන්සේ වයස අවුරදු 11ක් පමණ විය.

ලාසා වෙත චීනයේ ප්‍රචණ්ඩත්වය පැතිර යන විට උන් වහන්සේ ට රට හැරදමා පලායාම ට සිදුවන විට උන් වහන්සේගේ වයස අවුරුදු 23 ක් පමණි.  උන් වහන්සේ 1959 සිට වාසය කරන්නේ උතුරු ඉන්දියානු කදුකරයේ ධරම්සාලා නම් ස්ථානයේය. ඉන් පසු උන් වහන්සේ ට ඓතිහාසික ටිබෙට් සංස්කෘතිය ටිබෙටයෙන් පරිබාහිරව අලුතින් ම ගොඩනැගීම ට සිදු විය. ආගමක ට වඩා බුදු දහම මනස පිළිබඳ විද්‍යාවක් ලෙසඋන් වහන්සේ  පෙන්වා දුන්නේය.  උන් වහන්සේ පවසන්නේ අප ලෝකය දෙස බලන ආකාරය වෙනස් කිරීමෙන් අප ට ලෝකය වෙනස්කළ හැකි බවය.

උන් වහන්සේ ඉල්ලා සිටියේ ටිබෙට් දේශයේ ආරක්‍ෂාව හා විදෙස් කටයුතු චීනයෙන් සිදු කෙරෙන අතර අන් සියලු දේ සදහා ටබෙට් ජාතිකයන් ට ස්වෛරීත්වය හිමිවන ස්වං පාලනයකි. 1908 දී ලෝකයේ තිබුනේ ටිබෙට් බෞද්ධ මධ්‍යස්ථාන 02 ක් පමණක් වුව ද මේ වන විට නිව්යෝක් නගරයේ පමණක් 40 ක් පමණ ඇත. ලෝකය වඩාත් යහපත් වීමට සැබෑ ලෙස ම උදවු වන විප්ලවය නම් අප ඇතුලතින් ම ඇතිවන විප්ලවය බව  උන් වහන්සේ ගේ අදහසයි.  උන් වහන්සේ පවසන්නේ බුදු දහම දියුණු කරන්න ට හොද ම තැන පවුල බවයි.

ටිබෙට් දේශයේ අසහාය ආගමික නායකයාණන් වූ දලයි ලාමා මුලු මහත් ලෝකයේ ම සම්භාවනාව ට පාත්‍ර වූආගමික නායකයෙකි. උන් වහන්සේ සම්මන ගණනාවකින් ද පිදුම් ලැබීය. ලෝකයේ විවිධ විශ්ව විද්‍යාල හා වෙනත් ආයතන වලින් උන් වහන්සේ ට පිරිනමන ලද සම්මාන හා ත්‍යාග ගණන 99 ඉක්මවා ඇත. ටිබෙටයේ නිදහස සදහා ගෙන යන අවිහිංසාවදී සටන අගයමින්  උන් වහන්සේ වෙත 1989 දී නොබෙල් සාම ත්‍යාගය පිරිනැමිණි.  උන් වහන්සේ 1959 වර්ෂයේ පිලිපීනයයේ රැමෝන් මැක්සේසේ සම්මානයෙන් ද පිදුම් ලැබීය.උන් වහන්සේ  සාමය වෙනුවෙන් සම්මාන 06 ක් ද මානව හිමිකම් වෙනුවෙන් සම්මාන 05 ක් ද හිමිකරගෙන ඇත.
ටිබෙට් ජාතිකයන් තුළ  උන් වහන්සේ කෙරෙහි දැඩි භක්තියක් ඇත. උන් වහන්සේ  බීජිං පාලකයන් විසින් සලකන්නේ ටිබෙට් ජාතිකයන් ගේ සතුරකු හා බෙදුම් වාදියකු ලෙසය. එහෙත් උන් වහන්සේ  අදත් ටිබෙටයේ මිලියන 06 ක ට ආසන්න බෞද්ධ ජනතාවගේ ආධ්‍යාත්මික නායනයාණන් මෙන් ම ලෝක ආගමික නායකයෙක් ද වේ.  උන් වහන්සේ බුදු දහමේ ජාත්‍යන්තර ව්‍යාප්තිය වුදෙසා ඉටුකර ඇති මෙහෙය අති විශාලය.

Monday, November 9, 2015

ගැහැණු ලමයිනේ බලාගෙනයි


ගැහැණු ලමයිනේ බලාගෙනයි
චීත්ත කැලක් වෙලා ඉපදිලා තැලෙන පොඩි වෙන සමාජයේ උඹ උපාසක අම්මෙක් වෙලා නිවන් යන හැටි

උඹල අම්ම  බඩේ ඉන්නකල් සිහින මැවුවෙ ***කෙල්ලෙක් *** ලැබුනොත් හොදයි කියල වතුර ටිකක්වත් දෙන්න කෙනෙක් ඉන්න ඕන නිසා.

නර්ස් නෝනල ඔට්ටු වෙලා ඔට්ටු වෙලා උඹව මේ ලෝකෙට අරන් දුන්නෙ මාව සිසර් කලාට පස්සෙ.ඒ වෙලාවෙ කිව්වෙ ***සෝක් කෙලි පොඩ්ඩක්*** හම්බෙලා තියෙන්නෙ කියල.

ටික ටික උඹ ලොකු මහත් වෙන්න ගත්තට පස්සෙ උබැළෑ අප්පච්චි කිව්වෙ දැන් ***ළමිස්සියක්*** ටිකක් පරිස්සමින් ඉන්න කියල,,

ටිකෙන් ටික ලොකු වෙලා උඹ ගමේ ගොඩේ ඉස්කෝලෙ යන එනකොට ගමේ උන් කියන්න ගත්තෙ ***හැඩකාර කෙල්ලක් ***කියල.

ඔය අතරෙ තමයි ගොඩාක් අඩු පාඩු කම්  මැද උගන්වන්න උඹලගෙ අප්පුච්ච මහන්සියෙන් වැඩ කරල කරල බැරි ගැහුනෙ.
උඹ ඒ දුක දැනගෙන කොහොම හරි සාමන්‍යපෙළ ඉස්කෝලෙටම ආඩම්බරයක් දීල ඉහලින් පාස් වෙද්දි ඉස්කෝලෙ නෝනල කීව්*** හරි දස්ස කෙල්ල***  කියල

 ඒත් අපේම කරුමෙට  උබලගෙ අප්පුච්ච මළාම උඹලගෙ නැන්ද   කීවෙ පවු ආසරණ  ***එකී කියල.***

කොහෙන් කොහොම හරි උඹලගෙ අම්මගෙ පපුවෙ අමාරුව වැඩි වෙලා කරකියා ගන්න දෙයක් නැතිව් වෙද්දි උඹේ ඉස්කෝල ගමන කඩාකප්පල් වෙලා ගාමන්ට් එකෙ රස්සාවට ගියාම ඒකෙ උන් කීවෙ ***උත්සාවන්ත කෙල්ල*** කියල

මාසයක් මැරිල මැරිල ගත්ත පඩියෙන් අම්මටත් චීත කැල්ලක් අරන් දීල උඹත් අලුත් ගවුමක් ඇදන් වැඩපලට ගියම ගේට්ටුවෙ සිකියුරිටි අයියල කීවෙ අලුත් එක *** පට්ට කෑල්ල*** කියල

ඔය යන එන අතරෙ උබට මොකක් හරි වෙනසක් වෙලා හන්දියෙ ත්‍රී වීල් අයිය එක්ක සම්බන්දයක් හදා ගෙන ඉන්නව දැක්කම අහල පහල උන් කීවෙ   ***ඒකිත්***   ඉවරයි කියල


උඹේ නොදැනුවත් කමට ත්‍රී වීල් අයිය එක්ක එහෙ මෙහෙ ගිහින් අමාරුවෙ වැටුනම ගමේ උන් කීවෙ   ***අනාථ වෙච්ච එකියක්   ***කියලය

උඹ කොහොම හරි බඩක් උස්සගෙන වැඩත් කරල ලමයවත් හදාගෙන ඉන්නකොට වටේ උන් කිව්වෙ  *** මාර බඩ්ඩක් ***  තමා කියල

කොහොමෙන් කොහොම හරි උඹත් ඉන්න බැරිව ත්‍රීවීල් අයියව හොයල ආපු තරහට ඒකව මරල දැම්මම ලෝකෙම උන් කීවෙ උඹ ***අපරධ කාරියක් ***කියලය

පොලීසියෙන් ඇවිත් උඹව කුදලන් යනකොට උන් කීවෙ නැගපන්  ජිප් එකට ***බැල්ලී ***  කියලය.

එතකොට උඹ කෑ ගහල ඇඩුවෙ අනේ මගෙ පොඩි එකී කියලය.කවුද බලා ගන්නෙ කියලය.ඒකිත් ලමා නිවාසෙකට අරන් ගියනෙ
පොලීසියෙන් අරන් ගිහින් උසාවියට දාපු උඹට නඩුකාර උන්නැහෙ ඇමතුවේ ***විත්තිකාරිය***  ලෙසය

උඹ අසරණ වෙලා මෙහෙම මහ උළු ගෙදරට අරන් ගියාම ඒකෙ උන් උඹව භාර දුන්නෙ මෙන්න ***අලුත් නම්බර් එකක් *** කියලය

කාලය ගෙවිල ඔහොම උඹගෙත් අවසානය ලගා වෙලා පාන්සුකූලයට වැඩිය හාමුදුරුවො කිව්වෙ*** මේ උපාසිකාව***   කියලයි


ඉතින් ගැහැණු දරුවනේ මේ ලෝකෙ හරිම කුරිරුයි
නැති බැරි මිනිස්සුන්ට සමාජය සලකන්නෙ හරි භයානක විදියටයි
ඉතින් පරිස්සම් වෙයල්ල.





ජීවිත කාලයක් පුරාවට 
හසරැලින් මල් මැසූ ගවුම්පොඩි,
දඟ කතා ගොතා සැදු කළාලය,
අම්මගේ උණුහුමේ-
සුවඳ ගත් පොරෝණය, 
කප කපා නෙත පිනූ පින්තූර
අලවලා නිම කෙරූ සිහින පොත,

ගෙන යන්න වෙන්නේ නැහැ..
ගැහැණු ළමයිනේ,
ඇඟිලි බැඳ රන් හුයෙන්
නික්ම යන හෙට දාට




දියණියක් ලෙස මෙලොව බිහිවූ දා පටන් අම්මගෙ තාත්තගෙ අයියගෙ සෙවනේ හැදෙන්නටත් ඔවුන්ගේ රැකවරණය නිබදවම පැතීමටත් ස0සාරෙන් ස0සාරෙට තමජීවිතයේ නවාතැන සකසා ගැනීමත් අදිටන් කරගත් මෙලොව බිහිවූ එකම මනු සතා කාන්තාවයි


කිරි සුවද දැනෙන දා සිට සහකරුවෙකු කැන්දාගෙන යන දා දක්වා මේ ර0ගනයේ යෙදීමට තමන්ට සිදුවීම විටෙක අවනඩුවක් වේද කියා සිතේ.නමුත් ආදි කාල්යේ සිටම අප ස0කෘතිය බිහිවී ඇත්තේ ගැහැණය අනුන්ගේ රැකවරණය යටට ඇද දැමීමයි.මන්ද එසේ වන්නේ සමාජයෙන් ඇයට සිදුවන්නා වූ අකරතැබ්බයන් නිසාද?ඇයි එස වන්නේඅ.?

තම මවගේ පියාගේ රැකවරනට අමතරව වැඩිහිටි සහෝදර සහෝදරියන් ගේ රැකවරණයද ලබමින් සිරවුන ජීවිතයක්ඩෝ ඇය ගත කරන්නේ කියා විටෙක් සිතෙනවා නොවේ.

 පාසලකට ගියත්.පන්සලකට ගියත් ගමනක් බිමනක් ගියත් තනිව නොයන ඇය අම්මා  තාත්තා අයියා ගෙන් කෙනෙකු සමග යාමට හැමවිට සිදුවෙයි.

ඇයි එසේ වන්නේ ගමේ ගොඩේ ඇම්බැට්ටයන්ගෙන් ආරක්ශා කරගන්නද?කෲර සමගයෙන් බේරා ගන්නද?පැහැර ගැනීම්,දූෂණ කිරීම් නිසාද?ඔව් එසේ විය හැක.එස සිදු වී ඇත.සුදුසු කල්හි තම සහකරුවා සොයා ගන්නාතාක් කල් මේ විදින අසාධාරණයට වග කිව යුතේ කවුද?මෙසේ ගැහැණු ලමයේකුගේම් සහොදර වෙනත් පිරිමින්ගෙන් නොවේද?

නිමක් නොමැති සසර දුක ඔබට හිමියි
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
ගැහැණියක් ලෙස ඉපදී මේ ලොව මොන තරම් සුන්දර කරනවද 

මං ඉපදුනු වෙලේ මාව අල්ල ගන්න,
උනුසුම දෙන්න ගැහැනියක් ළග හිටිය
ඒ තමා 

මගේ 
අම්ම

ළදරුවෙකු ලෙස මා වැඩෙද්දී,
මාව ‍රැකබලා ගන්න,
සෙල්ලම් කරන්න
ගැහැනියක්  සිටියා
ඒ තමා මගේ
හෝදරිය..

මං පාසල් යන විට මට ඉගෙන ගන්න,
උදවු කරන්න ගැහැනියක් සිටියා.
ඒ තමා මගේ
ගුරුතුමිය


මා අධ්‍යර්යමත් වන විට,
මා මං මුලා වන විට, මට ප්‍රශ්න විසද ගන්න ,
හැමවිටම මට ශක්තිය ලබා දෙන්න ගැහැනියක් සිටියා..
ඒ තමා මගේ
බිරිද


මං සැරපරුෂ වන විට,
මගේ හදවත උනුකරන්න ගැහැනියක් සිටියා..
ඒ තමා මගේ
දියනිය


මා මියැදෙන විට මාව බාර ගන්න ගැහැනියක් ඉදීවි,
ඒ තමා මගේ
ම්ව්බිම

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Saturday, November 7, 2015

‘‘මරිජුවානා’’ ලෝකය උන්මත්තකයින්ගෙන් පිරී පවතී.නමුත් අප ඔවුන් හා එකතු විය යුතු යැයි ඉන් කියැවෙන්නේ නැත

.



‘‘මරිජුවානා’’ යන වචනය කරලියට පැමිණෙන්නේ එක්දහස් නවසිය තිස් ගණන් වල මුල භාගයේදීය. මෙම වචනය නිර්මාණය කරන ලද්දේ කංසා පිළිබඳ ජනයා අතර තිබූ යහපත් ප‍්‍රතිරූපයත්, කංසා පැලෑටියේ සුවිශේෂ ඉතිහාසයත් මකා දැමීමේ අදහසිනි. මේ ලිපියේ පහතින් දැක්වෙන සියළු කරුණු ඒ සඳහා සාක්‍ෂි දරණ අතර, එම සෑම කරුණක්ම බි‍්‍රටැනිකා විශ්ව කෝෂයේ පැහැදිලිව සඳහන්ව ඇත. මෙහි සුවිශේෂත්වය වන්නේ බි‍්‍රටැනිකා විශ්ව කෝෂය පවා වසර 150 ක් පුරාවට තවමත් මුද්‍රණය වන්නේ ‘‘කංසා කඩදාසි’’ මත වීමයි.

බහුතරයකගේ අදහස කංසා යනු භයානක මත්ද්‍රව්‍යයක් බවත්.....මේවා භාවිතයෙන් මිනිස් සිරුරට විවිධ අතුරු ප‍්‍රතිඵල ඇතිවිය හැකි බවත්ය. නමුත් බටහිර රටවලින් කංසා තහනම ආරම්භ වන තෙක්ම ආසියානු රටවල් තුල කංසා විවිධ එදිනෙදා ප‍්‍රයෝජන සඳහා යොදාගත් බව දන්නේ අතලොස්සකි

1) වර්ෂ 1880 වන තෙක්ම ඇමරිකාව ප‍්‍රමුඛ බොහෝ රටවල පාසල් පොත් සියල්ල මුද්‍රණය කරනු ලැබුවේ....‘‘කංසා කඩදාසි’’ මත හෝ හන කඩදාසි මතයි. (Jack Fraizer, Hemp Paper Reconsidered 1974)

2) වර්ෂ 1631 සිටම 1800 මුල් භාගය වන තෙක්ම කංසා යොදා ගෙන බදු ගෙවීමේ හැකියාව ඇමෙරිකානුවන්ට තිබිණි. (LA Times, Aug 21)

3) 17 වන හා 18 වන සියවස්වලදී කිසියම් ඇමෙරිකානුවෙක් කංසා වවන්නට විරුද්ධ වුවහොත්, ඔහු නීතියට එරෙහි වන්නෙක් ලෙස සලකා ඬුවම් නියම කර ඇත. වර්ජිනියා ප‍්‍රාන්තයේ වර්ෂ 1763 සිට 1769 දක්වා කංසා වැවීම ප‍්‍රතික්‍ෂේප කරන්නන් සිරගත කිරීමේ නීතියක් කි‍්‍රයාත්මක කර ඇත. (G.M. Herdon Hemp in Colonial Virginia)

4) ඇමෙරිකාවේ ජාතික විරයන් ලෙස සලකන ජෝජ් වොෂින්ටන්, තෝමස් ජෙෆර්සන් තවත් බොහෝ පුරෝගාමීන් කංසා වතු වල හිමිකාරිත්වය දරමින්, කංසා වගා කළේය. (Washington and Jefferson Diaries, Jefferson smuggled hemp seeds from China to France then America)

5) ඇමෙරිකාවේ මුල්ම කඩදාසි කම්හල් කිහිපයෙන් එකක හිමිකාරිත්වය බෙන්ජමින් ෆ‍්‍රෑන්ක්ලින් විසින් දරණු ලැබූ අතර, මෙහි කඩදාසි නිෂ්පාදනය සිදු කරනු ලැබුවේ කංසා ආධාරයෙනි. එමෙන්ම වර්ෂ 1812 ආරම්භ වූ යුද්ධය ඇරඹුනේ කංසා වෙළඳාම මුල්කර ගනිමිනි. නැපෝලියන්ගේ අරමුණ වූයේ මොස්කව් සිට එංගලන්තය දක්වා සිදුවණ කංසා සැපයුම නතර කිරීමයි. (Jack Herere Emeror wears no clothes.)

6) වසර දහස් ගණනක් තිස්සේ සියයට අනූවක් පමණ නැව් කඹ හා රුවල් නිපදවන්නේ කංසා ආධාරයෙනි. ‘කැන්වස්’ යන වචන ලන්දේසීන් කංසා සඳහා යොදා ගනු ලබන ‘කැනබීස්‘ යන්නෙන් බිඳී ආවකි. (Webster's New World Dictionary)

7) වර්ෂ 1820 පමණ වන තෙක්ම සියයට අසූවක් පමණ වූ ඇමෙරිකානු රෙදි පිළි, රුවල්, ඇඳුම්, ඇඳ ඇතිරිලි ආදී බොහෝ දෑ නිෂ්පාදනය කරනු ලැබුවේ කංසා පැළෑටිය මගිනි. මෙම නිෂ්පාදනය නතර වන්නට හේතු වූයේ කපු නිෂ්පාදන හඳුන්වා දීමයි. 

8) පළමු බයිබලය, සිතියම්, සටහන්, ඇමෙරිකානු නිදහස් ප‍්‍රකාශනය හා ව්‍යවස්ථාව පවා මුද්‍රණය කරනු ලැබුවේ කංසා මගින් නිපදවූ කඩදාසි මතයි. (U.S Governemet Archives)

9)  බොහෝ ඇමෙරිකානු ප‍්‍රාන්ත වල මුලින්ම සිදුකළ වගාව වූයේ කංසා වැවීමයි. වර්ෂ 1880 පමණක් කෙන්ටකි ප‍්‍රාන්තයේ නිෂ්පාදනය ටොන් 40,000 ඉක්මවා තිබිණි. විසි වන ශතවර්ෂය වන තුරුම ඇමෙරිකාවේ වැඩිම ආදායමක් ලබා දෙන වගාව වූයේ කංසා වගාවයි. (State Archives)

10) කංසා වගාවේ පිළිබඳ පැරණිම තොරතුරු වසර 5000 ක් පමණ පැරණි චීන ඉතිහාසය තෙක් දිවයයි. එසේම කංසා වෙළඳාම පිළිබඳ තොරතුරු පුරාණ ඊජිප්තුවේ පවා සිදු වූ බවට සාධක සොයාගෙන ඇත.

11) රෙම්බ‍්‍රෑන්ටස්, වැන් ගෝ, ගේන්ස් බරෝ වැනි සුප‍්‍රසිද්ධ චිත‍්‍ර ශිල්පීන්ගේ චිත‍්‍ර ඇතුළු බොහෝමයක් පැරණී කැන්වස් චිත‍්‍ර අඳිනු ලැබ ඇත්තේ කංසා කැනවස් මතයි.

12) වර්ෂ 1916 දී පමණ ඇමෙරිකානු රජය අනුමාන කරන ලද්දේ වර්ෂ 1940 පමණ වන විට සියළු කඩදාසි කංසා මගින් නිපදවිය හැකි බවත් තවදුරටත් ගස් කපා දැමීමට සිදු නොවිය හැකි බවත්ය. රජයේ සංගණනයන් අනුව අක්කරයක කංසා වගාවක්, අක්කර 4.1ක වවා ඇති ගස් ප‍්‍රමාණයකට සමාන වන බව හෙළි විය. මේ හේතුවෙන් ඒ වන විට කංසා ආශි‍්‍රත විවිධ කි‍්‍රයාවලි සඳහා ඇමෙරිකානු රජය පිඹුරුපත් සකසමින් සිටියේය. (U.S. Department of Agricultural Archives)

13) වර්ෂ 1937 පමණ වන තෙක්ම ඉහළම ප‍්‍රමිතියේ තීන්ත හා වාර්නිෂ් නිෂ්පාදනය කරනු ලැබුවේ කංසා මගිනි. වර්ෂ 1935 පමණක් ඇමරිකාවේ කංසා බීජ ටොන් 58,000 ක ප‍්‍රමාණයක් තීන්ත ආශි‍්‍රත නිෂ්පාදන සඳහා යොදා ගැනුණී. (Sherman William Pain Co. testimony before the U.S. Congrass against Marijuana Tax Act)

14) හෙන්රි ෆෝඞ් විසින් නිර්මාණය කරන ලද පළමු මෝටර් රථය නිපදවනු ලැබුවේ කංසා ඉන්ධන මගින් ධාවනය වීමටයි. එසේම මෝටර් රථයේ නිෂ්පාදනය කටයුතු සඳහා ද කංසා යොදාගෙන තිබුණි. ෆෝඞ් සතුව තිබූ විශාල කංසා වතුයායේ ලබාගත් මෝටර් රථය හා හෙන්රි ෆෝඞ්ගේ ඡුායාරූප බොහෝමයක් දක්න ඇත. මෙම මෝටර් රථය වටා වූ ප්ලාස්ටික් ආවරණය සම්පූර්ණයෙන්ම කංසා ආශ‍්‍රයෙන් නිපදවා තිබූ අතර එය ලෝහ ආවරණයකට වඩා දහ ගුණයකින් ශක්ති සම්පන්න විය. (Popular Mechanics, 1941)

15) වර්ෂ 1938 දී කංසා සඳහා ‘බිලියන් ඩොලර් ක්‍රොප්’ යන අනවර්ථ නාමය යොදා ගැනුණි. මක්නිසාද යත් ඉතිහාසයේ ප‍්‍රථම වරට වගාවක වෙළඳ ශක්‍යතාව (Business Potential) ඩොලර් මිලියනය ඉක්මවා යෑමයි (Popula Mechanics, Feb 1938)

16) වර්ෂ 1938 පෙබරවාරි මාසයේ ‘මිකැනිකල් ඉන්ජිනියරින් මැගසීන්‘ (Mechanical Engineering Magazine)
 සඟරාව ‘වගාකල හැකි වඩාත්ම ලාභදායී සහ අපේක්‍ෂාසහගත වගාව’ (The most profitable and disireable crop that can be grown) යන හිසින් යුතු ලිපියක් පළ කළේය. එහි පැහැදිලි කල පරිදි විසිවන සියවසේ තාක්‍ෂණය යොදා ඇමෙරිකාව තුළ හා ලොව වටා වගා කළේ නම් ලොව ලාභදායී හා විශාලතම වගාව කංසා විය හැකි බවයි.

වර්ෂ 1942 කෘෂිකර්ම දෙපාර්තමේන්තුව විනාඩි 14 ක චිත‍්‍රපටයක් (Hemp for Victory) නිකුත් කළේය. ඉන් කියවුනේ ‘දේශපේ‍්‍රමී ඇමෙරිකානු ගොවියන්’ (Patriotic American Farmers) විසින් වසරකට අක්කර 350,000 ක පමණ කංසා, යුධ අවශ්‍යතා වෙනුවෙන් නිෂ්පාදනය කළ යුතු බවයි.

කංසා වගාව හා නිෂ්පාදනය කිසි විටෙකත් පරිසර හානියක් සිදු නොකරයි. USDA පති‍්‍රකා අංක 404 ප‍්‍රකාශ කල පරිදි කංසා වගාව අනෙකුත් නිෂ්පාදනයන්ට වඩා හතරේ සිට හත් ගුණයක් පරිසර හිතකාමී බවයි.



කුමන්ත‍්‍රණය (The Conspiracy).............
============================

කංසා වගාව ඇමෙරිකාව තුල තහනම් වන්නේ, ඩූ පොන්ට්, ඇන්ඩ‍්‍රැ මෙලර් සහ හැරී ජේ. ඇන් ස්ලින්ගර් නම් ව්‍යපාරිකයන් තිදෙනාගේ කුමන්ත‍්‍රණයක ප‍්‍රතිපළයක් වශයෙනි. වර්ෂ 1937 දී ඩූ පොන්ට් විසින් තෙල් සහ අඟුරු ආශ‍්‍රයෙන් ප්ලාස්ටික් නිපදවීම සඳහා පේටන්ට් බලපත‍්‍රය ලබා ගත්තේය.  ඔහු තමන්ගේ වාර්ෂික වාර්තාවේ සඳහන් කළේ ප්ලාස්ටික්, සෙලෝෆේන්, සෙලියුලොයිඞ්, මෙතනෝල් ආදිය දැන් තෙල් ආශ‍්‍රයෙන් නිපදවිය හැකි නිසා කොටස්කරුවන්ට තම ආයතනයේ ආයෝජනය කරන ලෙසයි. නමුත් ඔහුගේ ව්‍යාපාරයෙන් සියයට අසූවක් පමණම කංසා ආශ‍්‍රිත නිෂ්පාදන නිසා විනාශයට පත්විය.

මේ අතර ඩූ පොන්ට්ගේ ඉහළම ආයෝජකයා බවට පත්වන ඇන්ඩ‍්‍රැ මෙලන් තම බෑනා වන හැරී ජේ. ස්ලින්ගර් ඇමෙරිකානු මත්ද්‍රව්‍ය නාශක අංශයේ ප‍්‍රධානියා බවට පත් කරන අතර ඉන් පසු කංසා වගාව ඔවුන්ගේ ව්‍යපාරයන්ට තර්ජනයක් ලෙස වටහාගත් ඔවුහු, තමන්ගේ අධිරාජ්‍ය බිඳ වැටීම වලක්වනු පිණිස මෙක්සිකානු වචනයක් වන ‘මරිජුවානා‘ යන්න ආදේශ කොට ඇමෙරිකානු ජනයාගේ මනසට කංසා පිළිබඳ වැරදි අර්ථ කථනයක් ආරූඪ කළෝය.


මාධ්‍ය හැසිරවීම.............(Media Maipulation)
================================

විලියම් රැුන්ඩෝල්ප් හරිස්ට් යනු ඇමෙරිකානු ‘කහ පුවත්පත් කලාවේ’ (Yellow Journalism) නිර්මාතෘවරයායි. පසුකාලීනව  ඕෂන් වේල්ස් විසින් නිපදවූ සුප‍්‍රසිද්ධ සිනමා පටයක් වූ ‘සිටිසන් කේන්’ (Citizen Kane) චිත‍්‍රපටයට ද පාදක වූයේ මොහුගේ ජීවිත කථාව බව බොහෝ දෙනාගේ පිළිගැනීමයි. නමුත් විශාල ලෙස දැව වගා කරන ව්‍යාපාරයක හිමිකරු වූ හෙතෙම කඩදාසි නිපදවීමේ කම්හලක ද හිමිකාරිත්වය දැරීය. තමන්ගේ ව්‍යාපාරයට අභියෝගයක් වූ කංසා වගාව යටපත් කිරීම උදෙසා හර්ස්ට් විසින් 1920 සිට 1930 දක්වා තම පුවත්පත් හරහා මරිජුවානා හා සම්බන්ධ අපරාධ රැුල්ලක් පිළිබඳ වාර්තා කරන්නට විය. හර්සට් ගේ මෙම මෙහෙයුම කොතෙක් දුරට සාර්ථක වූයේ ද යත්, වාහන අනතුරේ සිට මානුෂිකත්වය නැතිවීම දක්වා සියල්ලට මරිජුවානා වගකිව යුතු බව පාඨකයා විශ්වාස කරන්නට විය.

සමකාලීනව විවිධ නිර්මාණකරුවන් විසින් මරිජුවානා හා සම්බන්ධ චිත‍්‍රපට විශාල සංඛ්‍යාවක් නිපදවීම සිදු කෙරිණි. මෙහි අභිප‍්‍රාය වූයේ මරිජුවානා විරුද්ධ නීති මාලාවක් (Anti Marijuana Low) සඳහා මහජන සහයෝගය ලබා ගැනීමයි. (Films: Reefer Madness (1936), Marijuana Assasin of Youth (1935), Marijuana: The Devils Weed (1936) )

ඉහත සඳහන් කළ Reefer Madness සිනමා පටය අවසාන වන්නේ සුපුරුදු "The End" සටහන සමගින් නොව, වෙනස් අන්දමේ සටහනකිනි. එනම් චිත‍්‍රපටය අවසානයේ තිරය පිරෙන්නට "Tell Your Children" යනුවෙන් සටහන් කරමිනි. වර්ෂ 1930 පමණ වන විට ඇමෙරිකානු ජනතාව දේශජ, පටු මානසිකත්වයකින් යුතු පිරිසක් බවට පත්ව තිබිණි. බලයේ සිටින පිරිස් විසින් හෝ පුවත්පත්, රේඩියෝ මගින් යමක් ප‍්‍රකාශ වූයේ ද එය සුපිරිසිදු සත්‍ය බව පිළිගන්නට ඔවුහු සූදානම්ව සිටියෝය. එයින් නොනැවතී එය තම දරුවන්ට, දරුවන්ගේ දරුවන්ට ද පාරම්පරිකව සම්පේ‍්‍රශණය කළෝය.

වර්ෂ 1937 අපේ‍්‍රල් 14 වැනි දින ඩූපොන්ට් ගේ උත්සාහය සාර්ථක විය. ‘මරිජුවානා බදු තහනම් කිරීමේ‘පනත සම්මත වීය.මෙයට මුල් වූ සෙනෙට් සභික රොබර්ට් ඩෆ්ටන් ඩූ පොන්ට් ගේ සහායකයෙක් වූයෙන් ඔහුට කාර්යය තවදුරටත් පහසු විය.

නමුත් ඇමෙරිකානු වෛද්‍ය සංගමයේ භෞත චිකිත්සක වරයෙක් වූ ජේම්ස් වුඞ්වර්ඞ් පසුව ප‍්‍රකාශ කළේ ‘තමන් මරිජුවානා බදු තහනම් කිරීමේ පනතට සහයා දැක්වූයේ මරිජුවාන යනු කංසා බව නොදැන සිටීම නිසා’ බවයි.

හර්ට්ස් ගේ පුවත්පත්වල මුල් පිටු වලින් කියවුණු මරිජුවානා අපරාධ කංසා වලට විරුද්ධ උපායක් බව දැන සිටියේ කිහිප දෙනෙක් පමණි. ඇමෙරිකානු වෛද්‍ය සංගමය ‘කැන්බීස්‘ (කංසා* යනු විවිධ සුව කිරීම් සඳහා යොදා ගන්නා ඔසුවක් බව දැන සිටියේය. 

නමුත් 1937 කංසා තහනමට ලක්විය. මිනිස් ඉතිහාසයේ වටිනාම හා වැදගත්ම පැලෑටිය මත්ද්‍රව්‍යයක් ලෙස ප‍්‍රකාශයට පත්විය.

අද වනවිට පෘථිවිය බලශක්තිය අතින් ගැටළු රැුසකට මුහුණ පාමින් සිටී.ගොලීය උණුසම වැඩිවීමට ප‍්‍රධාන හේතු විශාල වශයෙන් වැසි වනාන්තර විනාශ වීම බව විද්‍යාඥයින්ගේ අදහසයි. පරිසර ¥ෂණය, විෂ, රසායනික ද්‍රව්‍ය මිනිසා විනාශ කරමින් සිටී.කංසා ක‍්‍රමවත්ලෙස, කාර්මීකරණය කරමින් වගාවක් ලෙස නැවතත් ලොව පුරා ව්‍යාප්ත කළේ නම් මේවාට පිළිතුරක් ලැබෙනු ඇත ස්වාභාවික ජීව වායු නිෂ්පාදනයෙන් දැනට ක්‍ෂය වෙමින් පවතින පොසිල ඉන්ධන සඳහා සාර්ථක විකල්පයක් ලබා දිය හැකි වනු ඇත. මන්දයත් දැනටමත් අප සතු පොසිල ඉන්ධන වලින් සියයට අසූවක් පමණ අප භාවිතාකර තිබීමත් පොසිල ඉන්ධන යනු සීමාසහිත නැවත නිෂ්පාදනය නොවන සම්පතක් වීමත් හේතුවෙනි.

විශ්මිත පැළෑටිය.......(The wonder plant)
============================

කංසා තන්තු, දැව තන්තු වලට වඩා ඉහළ ගුණාත්මක අගයකින් යුක්ත බව සොයා ගෙන ඇත. දැව මගින් කඩදාසි නිෂ්පාදනයට වඩා කංසා මගින් කඩදාසි නිෂ්පාදනයේ දී අඩු රසායන ද්‍රව්‍ය ප‍්‍රමාණයක් අවශ්‍ය වන බව සැළකේ. එසේම කංසා කඩදාසි කහපැහැයට හැරෙන්නේ නැත. ඉහළ කල්පැවැත්මක්ද ඇත. කංසා පැළය එක් සෘතුවක් තුළ වැඩිවියට පත්වන අතර ගසකට මේ සඳහා වසර ගණනාවක් ගත වේ.


සියළු ප්ලාස්ටික් නිෂ්පාදන කංසා ආශ‍්‍රයෙන් නිෂ්පාදන කළ යුතුව ඇත. එයට හේතු වන්නේ කංසා බීජ තෙල් ආශ‍්‍රයෙන් නිපදවන ප්ලාස්ටික් වර්ග පසට ජීර්ණය වන හෙයින් පරිසර හානියක් සිදු නොකිරීමයි. පරිසර විද්‍යාව යනු ඩු පොන්ට් වැනි ව්‍යපාරිකයන්ට හෝ දේශපාලඥයන්ට අවනත නොවන කි‍්‍රයාවලියකි.

කංසා ආශ‍්‍රයෙන් ෙඖෂධ නිෂ්පාදනය කාලාන්තරයක් පුරා සිදුවූවක් වුවද මේ වන විට ‘මරිජුවානා ෙඖෂධ (Medical Marijuana) ලබා දෙන්නේ අත ලොස්සකට පමණි. සෙසු සියල්ලෝම රසායනික ෙඖෂධ භාවිතා කරති.

ලෝක කුසගින්නට පිළිතුරක් කංසා මගින් ලබා දිය හැක. කංසා ආශ‍්‍රයෙන් අසීමිත ආහාර ප‍්‍රමාණයක් නිෂ්පාදනය කිරීමේ හැකියාව පවතී. එසේම කංසා බීජවල ඉහළම තත්වයේ ස්වාභාවික ප්‍රෝටීන අඩංගුව ඇත. කොලොස්ටරෝල් දිය කර හරින ස්වාභාවික අම්ල විශේෂ දෙකක් කංසා බීජවල අඩංගු වේ.

අවශ්‍ය නම් කංසා පැළෑටියෙන් ඇඳුම් සකසා ගත හැක. කංසා ආශ‍්‍රයෙන් නිපදවන ඇඳුම් ශක්තිමත් බවින් හා කල්පැවැත්මෙන් ඉහළ තත්වයේ පවතී. නමුත් ඇමෙරිකානු ෆැසිස්සට් වාදී රූපවාහිනී නාලිකා කංසා ඇඳුම් පිළිබඳ ප‍්‍රචාරය කිරීමෙන් වැලකී සිටී. කලක් ඉහළම කංසා නිෂ්පාදන සිදුකළ කෙන්ටකි ප‍්‍රාන්තයේ අද වනවිට කංසා ආශ‍්‍රයෙන් නිෂ්පාදනය කළ ඇඳුම් තහනමට ලක්කොට ඇත.


ඉතිහාසය පුරාවට මෙය බෙහෙත් ද්‍රව්‍ය ලෙස භාවිත  වි

ක්‍රි, පු 2330 කාල වකවානුවෙ නෙග්  නම් චීන  ගුප්ත අධිරාජ්‍යා විසින්
රක්තවාතය,මතකය මදකම,මැලේරියාව,රූ මැටික්,ප්‍රතිකාර ලෙස ග0ජා තේ පානයක් ලෙස සකස් කර ලෙඩ රෝග සුවපත කල බව සදහන් වේ.
එමෙන්ම අප්‍රිකාව විශේශයෙන්ම ඉන්දියාව වගේ රටවල ආගමික අරමුණු වලින් මානසික ආතතිය ඇති කර ගැනීමටත් දරු ප්‍රසූති වල්දී වේදනාව සමනය කරන මත්ද්‍රව්‍යක් ලෙසත් භාවිතා කල අතර පසුව වයිද්‍යවරුන් එය තහනම් කල බවත් කියවේ,මන්ද බොහේ සෙයින් ඇබ්බැහි වීම නිසාය

18 වන සිය වස අගභාගය වන විට ඇමරිකාව විසින් මෙය සමේ ඇතිවන පිළිස්සුම් වලට ප්‍රතිකාර වශයෙනුත් ලි0ගේන්ද්‍රිය ආශ්‍රිතව බෝවන රෝග සමනය කිරීම සදහාත් හන  පැලෑටියේ බීජ සහ මුල් භාවිතා කර ඇත.

ලෝකය උන්මත්තකයින්ගෙන් පිරී පවතී.නමුත් අප ඔවුන් හා එකතු විය යුතු යැයි ඉන් කියැවෙන්නේ නැත.එකතුවන්න.පිරිස් දැනුවත් කරන්න. අපට ලෝකය රැුකගන්නට පිරිසිදු බලශක්ති ප‍්‍රභවයක අවශ්‍යතාවය ඇත. ඔබත් දැනුවත් වෙන්න. ඔබේ ඊළඟ පරම්පරාවත් දැනුවත් කරන්න.

කංසා පානය ගැන ලෝකය කථා කරන්නේ අකමැත්තෙනි. නමුත් ලෝකයේ වසරකට දුම්කොළ මගින් මිලියන භාගයක පිරිස් මිය යයි. ඇල්කොහොල් භාවිතයෙන් වසරකට මිලියන භාගයක් මිය යයි.

කංසා පානයේ දී ඇතිවන තත්වය බීමත් කමේ දී ඇතිවන ‘බබල් බ්‍රෙන්’ නම් තත්වයට බොහෝ දෙනා සමාන කරයි. නමුත් සත්‍යය නම් පුද්ගලයෙකුගේ නිර්මාණශීලීත්වය කංසා පානයේ දී ඇතිවන තත්වයේ දී දියුණු වේ. ඔබ කලාව විඳිය හැක, ස්වභාව ධර්මය අගය කළ හැක. මෙය බීමත් පුද්ගලයෙකුගේ මානසිකත්වය හා කිසිවිටෙක සමපාත නොවේ. ඔබ අවසිහියට වඩා හොඳ සිහියෙන් පසුවේ.

පසු වදන

මේ දිනවල  මුහුණු පොතේ හා සමාජ ජාලා වෙබ් අඩවි තුල බහුලව තරුණයන අතර කතා බහට සහ සමහරුන් නොදැනුවත්කම නිසා බොබ්මාලෙ අණුක්‍රනය තුලින් තම අදහස් ප්‍රකාශ කිරිමට මෙම ශාකය යොදා ගෙන ඇත් බව අපිට දැකිය හැකිය.

එමෙන්ම විශේශයෙන් ලන්කාවෙද් මත්ද්‍රව‍ය බාල තරුනයන් අතර ප්‍රබල උත්තේජකයක් ලෙස යොදා ගනිමින් සමාජ්යේ නොයෙකුත් විශමාර ක්‍රියාවන්ට යොමු වීමට මෙය කදිම හේතුවක් වී ඇත.එමෙන්ම මා සිටිනා ලන්කාවෙන් බැහැර රටේ පවා අපේ රට නියෝජනය කරන පිරිස් ඉතා ඉහල මිලකට වුවද මිලදී ගැනීමට ඇබ්බැහි වී ඇත.මා එය ඇස් දෙකින්ම දැක්ක අතර ඔවුන් පසු පස ගොස් විකුණ්නන් සහ මිලදී ගන්න ආකාරයද පර්‍රිකශා කලෙමි.

අප්‍රිකානුවන් විසින් විකිනීමට ප්‍රවනතාවයක් දක්වන් අතර ආසියාතිකයින් පිටරටවලදී භාවිතා කිරීමට පුරුදු වී සිටිති


මූලාශ්‍ර
wikipedia histry of CANNABIS PLANT

Hemp is illegal because billioniores want to remain billioniores....!


http://www.slideshare.net/marijuanaedibles/history-of-medical-marijuana

http://content.time.com/time/health/article/0,8599,1931247,00.html

History of Medical Marijuana

  1. 1. History Of Medical Marijuana For More InfoSan Francisco Medical Marijuana
  2. 2. INDEX• Preface• History of Marijuana• 6000 B.C.-100 B.C.• Before 1500• Before 1900• Before 2000• Finale
  3. 3. Preface• The oldest known written record on cannabis use comes from the Chinese Emperor Shen Nung in 2727 B.C.• Ancient Greeks and Romans were also familiar with cannabis, while in the Middle East, use spread throughout the Islamic empire to North Africa.
  4. 4. History of Marijuana
  5. 5. 6000 B.C.-100 B.C. • Cannabis are used for food, medicines, fiber and clothes in China. • Bhang is mentioned in the Hindu sacred text Atharva Veda as "Sacred Grass", one of the five sacred plants of India. • Hemp spreads throughout northern Europe.
  6. 6. Before 1500• Dioscorides mentions the use of Marijuana as a Roman medicament.• Persian legend of the Sufi master Sheik Haidars of Khorasans personal discovery of Cannabis and its subsequent spread to Iraq, Bahrain, Egypt and Syria.• Hashish introduced to Iraq in the reign of Caliph Mustansir.
  7. 7. Before 1900• French and British cultivate Cannabis for hemp at their colonies.• Hashish becomes a major trade item between Central Asia and South Asia.• 70,000 to 80,000 kg of hashish legally imported into India from Central Asia each year.
  8. 8. Before 2000 • "Smash", the first hashish oil appears. • FDA establishes Compassionate Use program for medical marijuana. • Canada is first country in the world to offer medical marijuana to its patients.
  9. 9. FINALE• Nowadays:For More Info: San Francisco Medical Marijuan













Top

සාමය උදාවන ගාසා තීරය

  යුද්ධය  යනු මහා පරිමාණයෙන් ඇතිවන දරුණු ගැටුම් වේ. යුද්ධය; ඉතිහාසය පුරා අතිවූ ගෝත්‍රික ගැටුම් වල සිට නගර, රාජ්‍යයන් හා අධිරාජ්‍යයන් අතර ඇති...

Popular