Friday, July 31, 2015

ධර්ම පරාක්‍රම සමයේ හලාවත........ තනිය වල්ලභ රජතුමා.....

                    ධර්ම පරාක්‍රම සමයේ හලාවත........
                         තනිය වල්ලභ රජතුමා.....


සකලකලා වල්ලභ කුමාරයාත්, තනිය වල්ලභ කුමාරයාත් ධර්ම පරාක්‍රමබාහු සමයේ හලාවත ප්‍රදේශයට ගොඩ බැහැපු කයාල් පටුනෙන් ආපු අදිරාස රායන් කියන මුදලි සහ මුස්ලිමරුන් පිරිස රජතුමාගේ මුතුපරවල මුතු ලබාගන්නත් අලි ඇතුන් අල්ලන්නත් පටන් ගත්තා. ඒක වළක්වන්න රජතුමාගේ අණින් උඩුගම්පොළ හිටිය සකලකලා වල්ලභ තමගේ සහෝදර මාදම්පේ පාලකය වුණු තනිය වල්ලභත් එක්ක පිටත් වුණා.
අශ්වයෙක් පිට නැගුණු සකලකලා වල්ලභ සහ ඇතෙක් පිට නැගුණු තනිය වල්ලභ සේනාව මෙහෙයවලා අදිරා...ස රායන් ඇතුළු මුස්ලිම්වරුන්ව මරා දමනවා. ඒ ජයග්‍රහණය රාජාවලිය දක්වන්නේ "ඇත්තු ගන්ඩ ආ යොනුන්ඩ බල්ලකු විචරත් බැඳ ගන්ඩ නොදී නැවුත් පොඩි කොට මේ ආකාරයෙන් යුධ ජයගෙන..." ආදී වශයෙන්.
සකලකලා වල්ලභයන්ගේ සහෝදරයා වුණු තනිය වල්ලභත් කලින් දක්වපු විදිහට රාජ්‍යයේ දේශපාලනික ස්ථාවරත්වයට ලොකු වැඩ කොටසක් කළා වගේම ආර්ථික ස්ථාවරත්වයටත් වැඩ කටයුතු කරලා තියෙනවා.
වැව
තමන්ගේ පාලන ප්‍රදේශය වුණු මාදම්පේ ප්‍රදේශයේ වාරි කර්මාන්ත කීපයක්ම කරවලා කෘෂි කර්මයට අවශ්‍ය ජලය ලබාදෙන්න තනිය වල්ලභයනුත් කටයුතු කරලා තියෙනවා. ඉන් ප්‍රධාන වාරි කර්මාන්තයක් වෙන්නේ "මහවැව" යි.
ඉතින් තනිය වල්ලභයනුත් මරණයෙන් පස්සේ ජනතාව "තනිවැල්ලේ දෙවියන්" නමින් වන්දනා කරන්න පටන් ගත්තා. සුදු අශ්වයෙක් පිටේ නැඟිලා සුදු වස්ත්‍රාභරණයෙන් සැරසිලා වේගයෙන් තවමත් තනියවැල්ලේ දෙවියන් තමන්ගේ බල ප්‍රදේශයේ ගමන් තම වැසියන්ගේ ආරක්ෂාව සලසන බවයි ජනතාවගේ පිළිගැනීම වෙන්නේ.
තනිවැල්ලේ දෙවියන්ගේ අශ්වයා.

  
මාදම්පේ ප්‍රදේශයට යන කොට සුදු අශ්වයෙක්ගේ රුවක් ඉදි කරලා තිබෙන දේවාලය තමා මේ තනිවැල්ලේ දෙවියන්ගේ දේවාලය වෙන්නේ. කෝට්ටේ යුගයේ පටන් තිබුණු මේ දේවාලයේ වර්තමානයේ දක්නට ලැබෙන ගොඩනැගිලි ගලින් ඉදි කරන්නේ 1894 දී.
ඒ කෙසේ නමුත් දේවාලයේ පෞරාණිකත්වය පෙන්වන වසර 250 ක් පමණ පැරණි බෝධි වෘක්ෂයකුත් දේවාල භූමියේ දක්නට ලැබෙනවා.

තනිය වල්ලභයන්ගේ මරණයට හේතුව සොයා බැලුවොත් ඒක සිද්ධ වෙන්නේත් එතුමාගේම මුණුබුරා අතින්. තනිය වල්ලභයන්ට හිටියේ දියණියක්. ඇය විවාහ වුණේ සොළී කුමාරයෙක් සමඟ. ඔවුන්ගේ දරුවන් වුණේ වීදිය බණ්ඩාර සහ තම්මිට සූරිය බණ්ඩාර කියන කුමාරවරුන්.
අවසානයේදී 1583 දී පමණ තනිය වල්ලභයන් මියයන්නේත් කලින් කිව්වා වගේ තමන්ගේම මුණුබුරා වුණු වීදිය බණ්ඩාර අතින්.

ගැහැණු ළමයි


                         ගැහැණු ළමයිනේ





ජීවිත කාලයක් පුරාවට 
හසරැලින් මල් මැසූ ගවුම්පොඩි,
දඟ කතා ගොතා සැදු කළාලය,
අම්මගේ උණුහුමේ-
සුවඳ ගත් පොරෝණය, 
කප කපා නෙත පිනූ පින්තූර
අලවලා නිම කෙරූ සිහින පොත,

ගෙන යන්න වෙන්නේ නැහැ..
ගැහැණු ළමයිනේ,
ඇඟිලි බැඳ රන් හුයෙන්
නික්ම යන හෙට දාට



දියණියක් ලෙස මෙලොව බිහිවූ දා පටන් අම්මගෙ තාත්තගෙ අයියගෙ සෙවනේ හැදෙන්නටත් ඔවුන්ගේ රැකවරණය නිබදවම පැතීමටත් ස0සාරෙන් ස0සාරෙට තමජීවිතයේ නවාතැන සකසා ගැනීමත් අදිටන් කරගත් මෙලොව බිහිවූ එකම මනු සතා කාන්තාවයි

කිරි සුවද දැනෙන දා සිට සහකරුවෙකු කැන්දාගෙන යන දා දක්වා මේ ර0ගනයේ යෙදීමට තමන්ට සිදුවීම විටෙක අවනඩුවක් වේද කියා සිතේ.නමුත් ආදි කාල්යේ සිටම අප ස0කෘතිය බිහිවී ඇත්තේ ගැහැණය අනුන්ගේ රැකවරණය යටට ඇද දැමීමයි.මන්ද එසේ වන්නේ සමාජයෙන් ඇයට සිදුවන්නා වූ අකරතැබ්බයන් නිසාද?ඇයි එස වන්නේඅ.?

තම මවගේ පියාගේ රැකවරනට අමතරව වැඩිහිටි සහෝදර සහෝදරියන් ගේ රැකවරණයද ලබමින් සිරවුන ජීවිතයක්ඩෝ ඇය ගත කරන්නේ කියා විටෙක් සිතෙනවා නොවේ.

 පාසලකට ගියත්.පන්සලකට ගියත් ගමනක් බිමනක් ගියත් තනිව නොයන ඇය අම්මා  තාත්තා අයියා ගෙන් කෙනෙකු සමග යාමට හැමවිට සිදුවෙයි.
ඇයි එසේ වන්නේ ගමේ ගොඩේ ඇම්බැට්ටයන්ගෙන් ආරක්ශා කරගන්නද?කෲර සමගයෙන් බේරා ගන්නද?පැහැර ගැනීම්,දූෂණ කිරීම් නිසාද?ඔව් එසේ විය හැක.එස සිදු වී ඇත.සුදුසු කල්හි තම සහකරුවා සොයා ගන්නාතාක් කල් මේ විදින අසාධාරණයට වග කිව යුතේ කවුද?මෙසේ ගැහැණු ලමයේකුගේම් සහොදර වෙනත් පිරිමින්ගෙන් නොවේද?
නිමක් නොමැති සසර දුක ඔබට හිමියි