Saturday, October 10, 2015

රා මදින්නගේ ජීවිත කතාවෙ සැගවුන දෙය අත්දැකීමෙන්

මාතෘකාව දැක්ක ගමන් කට්ටියටම වෙරි හැදෙයිද දන්නෙ නෑ..එහෙනම් මේ රා කට්ට ගහලම ගමුකො.....

රා මැදීමෙ අවදානම් බව සහ සැගවුන දුක් ජීවිත




                                                                                                         ( රා කට්ට  )


මේ වනාහි සැඩ පරුශ මුහුදේ ධීවර කර්මාන්තයේ යෙදෙනව වගේ හා සමාන වේ.රස්සවට ගිය කෙනා යළි නිවසට එනකන් කිසිම විශ්වාසයක් නැහැ,මොකද ඒ තරමටම අවධානම්,
මෙහේ තිබෙන කර්කශ බව,දුක් මුසු බව එකතු කර ඉතා සාර්ථක ගීතයක්ද වසර ගනනවාකට මෙර නිර්මාණය වුනා..

අමරදේඅවයන්ගේ සුදු නෙළුම කෝ සොර බොර වැවේ ගීතයේ අර්ථය සේම මෙම ගීතයේද සැගවුන අර්ථය ගත් කල ජීවිතය ගැට ගහ ගන්න වෙර දරන මිනිසුන්ගෙ අව්වට වැස්සට එළියට කළුවරට හුරු වී ඇති ආකාරය මොනවට පැහැදිල් වේ.
"" මලේ කදුළු නෑ සිතේ සතුට නෑ ජීවිතයේ මේ සන්සාරේ """
එහෙම කියන්නෙ රා මල හඩන්නෙ නැත්නම් තම දරු පවුල රැක බලා ගන්න මුදල් රැස් කරන්නෙ කිහොමද මේ ගලා යන ජීවිතයෙ..මොකද ගස් නැග්ග පමනින් රකියාව කර මුදල් නිලැබෙන නිසාවෙනු.රා  හෙවත් පොල් මල අඩල රා එලියට මුසු කලොත් පමනයි මුදල් ලැබෙන්නෙ.

.ගීතය අහන්න පුලුවන්  මෙතනින්


..මගෙ බ්ලොග් එකේ තියෙන්නෙත් කොස්වාඩිය කියලනෙ.ඉතින් අපේ ගම් පලාත ප්‍රසිද්දයි රා කර්මාන්තයට.මේකට වසර 60 කටත් වඩා ඉතිහාසයක් තියෙනව කියල තමයි අහල තියෙන්නෙ..නමුත් මේ කර්මාන්තෙ යෙදෙන, එ කියන්නෙ අපිට රා සපයා දෙන්න වෙර දරන ජීවිත වල සත්‍ය කතාව  ඇහුවොත් හිතාවි කොතරම් අවිනිශ්චිතද කියල.අර කියමනක් තියෙනවනෙ මුහුදෙ යන මිනිහයි අතුරෙ යන මිනිහගෙයි ජීවිතේ කොයි වෙලේද ඉවර වෙන්නෙ කියල.ඒ තරමට 100, සීයක්ම අවිනිශ්චිතයි..මේ අවිනිශ්චිත බව එක්ක සැගවුන රහස ගැන තමයි අද ලියන්න යන්නෙ.


පොල් ගස වනාහි තාල වර්ගයට අයත් වන අතර එහි පල ප්‍රයෝජන සීමාවක්නම් නැත.ඒවා අතර අප ප්‍රදේශයටත් පුත්තලම ,ගම්ප දිස්ත්‍රීක්කය ඇතුළුව බේරුවල කොච්චිකඩේ ප්‍රදේශවලටත් ආවේනික වූ ප්‍රධාන කර්මාන්තයකි පොල් ගසේ පලෙන් ලබා ගන්නා කදුල හෙවත් රා.රා ගැන කියද්දි ඒකෙ ගොඩක් දේවල් පිලිබද මටනම් ප්‍රායෝගිකවම ලොකු අත් දැකීමක් තියෙනව.හේතුව මම එම කර්මාන්තයේ නියැලුනකෙනෙක් නිසා බැවිනි..

අපි පොල් ගසක් සිටුවා වසර ගනනාවක් බලා සිටි පසු එයින් පොල් හෝ පොල් වෙනුවට රා ලබා ගැනීමට ඉඩම් අක්කර ගනන් හෝ සුලු වශයෙන් භාවිතා කරනව.මේ සදහා එක්කො තම සන්තකව ඇති ඉඩම් වල ගස් හෝ නැත්නම් කුලී පදනම මත ( කුලී පදනම යනු එක ගසක් අවුරුද්දකට බැගින් ගස් ගොඩක් සන්ඛයාවක් ).මිලදී ගන්නව.ඉන්පසු භාරදූරම කර්‍ය වන්නෙ එම ගස් මැදීම හෙවත් රා මදින්න ලෙස විරිදාවලිය ලත් කෙනෙකු සොයා ගැනීමයි. (  මේකෙදි ඉතිහාස කතාවක් කියන්නම වෙනව අපිට මේ රා කර්මාන්තයට මිනිසුන් සහභාගී වෙලා තියෙන්නෙ ඉන්දියාවෙන් මෙරටට සන්ක්‍රමනය වූ දමිල මිනිසුන් හෙවත් අන්නෙ නමින් විරුදාවලිය ලත් පිරිසක්ලු..)ඉතින් ආයෙ කතාවට ආවොත් මේ මදින්න ඉතාම අත්දැකීම් බහුල පෘශ්ට දේහයකින් සමන්විත පුදගලයෙකි.හේතුව පොල් ගසට නැගීම සදහා ඉතා යෝග්‍ය ශරීරයක් සහ ශක්තිය තිබිය යුතුයි.( ඒ වගේ මිනිහෙක්ගෙ අතින් පාරක් කෑවොත් ඉදල ඉවරයි,මොකද ඒ තරමටම කර ගැට අත් පා වල පිහිටා තිබීමයි.එහෙම වෙන්නෙ නිතරම කඹ සහ මට්ට ස්පර්ශ වීම නිසයි.)

රා මදින්නා සහ ඊ සදහා අවශ්‍ය ආයුධ කට්ටලය හෙවත් ආම්පන්න ටිකත් සපයාගන්න වෙනව..ඔහුගේ නිළ ඇදුම ලෙස යොදා ගන්නා නිල් පාටින් මසා ගත්ත කුඩා රෙද්දක් ,මෙයට අපි කියන්නෙ කච්ච රෙද්ද කියල ( මේකත් ඉන්දියාවෙ වචනයක් වෙන්න ඕනා


 1 කච්ච රෙද්ද්ද
 2 ලබු ගෙඩිය,( ෆයිබර් ග්ලාස් වලින් සෑදූ )
 3 මල් තැලුම
 4 මල් කපන පිහිය
 5 අත් පිහිය හෙවත් 
 6 පා පැදිය
7 අත් බැනියම




( මෙන්න ඉන්නව හය හතරෙ පොරක් )

















ආයෙත් කතාවට ආවොත් රා මදින්න සහ මුදලාලි අතර සිදුවන සම්බන්දතාවය අනුව රා මැදීමට ආරම්භ කරනු ලබනව.මුදලාලි යනු ගස් කුලියට අරන් පුදගලයකු ලවා රා ලබා ගැනීම හෝ තමන්ගේම දේපල ඉඩම් වල ගස් වලින් රා කර්මාන්තය කරන පුද්ගලයාය.
ගසක් මැදීම කියල තමයි අපි හදුන්වන්නෙ රා ලබා ගැනීමට කරන ව්‍යායාමයේදි.මුලින්ම කියනව නම් රා මදින්නට උචිත ආයුද කට්ටලයක් සහ නිල ඇදුමක් සපයා දෙන්න ඕන.(වර්තමානයේනම් කොට කලිසම සහ බැනියම් වලට මාරු වී ඇත)..පොල් ගස් ගත්තට එයින් නිශ්පාදනයක් ලබාගන්නටනම් මාස දෙකක්වත් අඩුම තරමේ බලන් ඉන්න වෙනව..ඒකට හේතුව මුල් කාල සීමාව යොදා ගන්නේ පොල් ගසේ හොදින් වැඩුනු පොල් මල් තැලීම සදහාය.මේ වනාහී ඉතා භාරදූර කාර්‍යයකි.

දැන් ඉතින්  මදින්න පටන් ගත්ත කියමුකො..ඔන්න ඉතින් උදේ හවස දෙවතාවක් මේ මල් තලන්න ඕන.ඒකට අපි කියනව පදම් කරනව කියල. (හරියට ප්‍රොබේශන් පීරියඩ් එක වගේ) මේ කාලය තුල නොවරදවා මල් තැලුවේ නැත්නම් නිසියාකාරව ඉන් පසු ලැබෙන ප්‍රථිඵලය සාර්ථක වන්නෙ නැත.මොකද නිසියාකාරව මුල් මාස ය තුල තලන ආකාරය අනුව තම එම මල් නියම විදියට පදම් වී කදුලු හෙවත් රා එලියට එන්නෙ.


(  මේ තියෙන්නෙ කදුලු මල )


ඔය විදියට පදම් කාලය ගියාම ඉන් රා බාන්න හෙවත් මලෙන් රා ගන්න කාලය උදා වෙනව.මේකෙදි  මැටියෙන් සෑදු මුට්ටි, දිග කඹ (ලණූ)  යොදාගෙන ගස මුදුන සිට පහලට බාගන්නව හෙවත් රා ලබා දෙනව.








                                           ( රා මුට්ටි )




.










මැදීම සදහා ගස් සකස් කිරීම 

රා මැදීම සදහා ගස් සකස් කරන්නෙ මෙහෙමයි.අපි හිතමු ගස් පනහක් තියෙනව කියල එකම පේළියකට සැදිල හෝ කිසියම් පිලිවෙලකට පිහිටල.ඒ වගේ අවස්ථාවක ඕන කරන්නෙ මුල් ගස එකේ සිට පනස්වන ගස් දක්ව අර කලින් කිව්ව කඹ ආකාරයෙන් ගසේ පොල් අතු ව්ලට ආසන්නව  ගස් දෙකක් දෙක යා වන සේ අතුරක් ලෙස සකස් කර ගන්නව.මෙතනදි පලමු ගසට නැගීම සදහා පොල් ලෙලේ වලින් සාදාගත් අපි ඒවට කියනව පොල් මට්ට කියල,ගස දිගේ ඉහලට ඉහලට පරතරය අඩි දෙකක් පමන වන්සෙ ගසට සිර කර බැද තබනව.මේ ලෙස ඉහලට ගිය පසු අතුර ( කඹ ) හමුවන් අවස්ථාවේදි එම අතුර මාර්ගයෙන් ගසකින් ගසකට මාරු වී තම රාජකාර්ය කරගෙන යන්න පුලුවන්..ඒසේම් මෙම උඩ සිදුවෙන කාර්‍යභාරය සහ අවිනිශ්චිත රැකියාව නිම කර බිමට බහින්නත් අර මන් කිව්ව ගස්වලින් 50 වන ගසටද පොල් ලෙලි මට්ට වලින් සකස් කරගෙන සීරුවට බහිනව

ඉතින් ඔය විදියට උදේ සහ සවස ලෙස දෙවතාවක් මේ රාජකාරියෙ යෙදෙන්න වෙනව.මොකද නැත්නම් පොල් රා විනාකිරි බවට පත් වෙනව.







අතුර , අතුරේ යනෙනා ගමන 









 පොල් ලෙලි වලින් සකස් කර ගන්න මට්ට





      ලණු හෙවත් කඹ





නගින බහින ආකාර




 ( මේ වගේ ගස් උසින් මීටර 50 ට වඩා තියෙනව.අපෙ දෙ ඇස් වලින්  අනන්තවත් දැක තියෙනව ගහෙන් 
වැටෙන අවස්තා.මීකට අපි කියන්නෙ ගහෙන් පාත් වෙනව කියල.
අර බලලුන්ට හත් පණ තියෙනව වගේ සමහරු වැටුනත් මැරෙන්නෙ නැතිව බේරිලත් තියෙනව.අපේම ගස්වලින් දවසක් වැටුන මනුස්සයෙක් බේරුන බේරිල්ල දැකල මාර සතුටක් ආවෙ.හැබැයි ඉතින් වන්දි ගෙවන්න ඕන.නැත්නම් කේස් තමා.    ) 



                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
වැටුප් ලබන ක්‍රමය             **********  මට්ට බැදීම                                                           
     මාස්පතා හෝ සතිපතා වැටුප් ගෙවන අතර වැටුප් ලබන්නේ ඉහත කිව්ව ආකාරයට බිමට බාල දෙන රා ප්‍රමානය අනුවයි.එය ගැලුන්බ්සහ බෝතල ස0ඛ්‍යාව අනුව තීරනය වේ..ගැලුමකට රුපියල් 50 හා ඒ හා ආසන්න ගනනක් ගෙවනු ලබයි.පාලන් මිලක් නැතුවා මෙන් එක් එක් අය වෙනස් ආකාරයට ගෙවති.
.

වර්තමාන තත්වය
.
මීට වසර 10 කට පමන පෙර ඉතාම සාර්තක ස්ව්‍යන් ව්‍යාපාරයක් වූ අතර කාලයාගේ ඇවෑමෙන් ස්වාභාවික පොල් රා වෙනුවට ඇමෝනියන් සීනි සහ විශේශිත වූ රසායනික ද්‍රවය භාවිතා කරමින් නිශොආදනය කරන රා මුදලාලිල බිහිවීමත් බහුල වශයෙන් අපගේ ප්‍රදේශය හා අවට ගමාන වල ජනයා විදේශගත වීමේ ප්‍රවනතාවය නිසා සම්පූර්නයෙන්ම මෙම වැයාපාරය වෙනස් මුහුනුවරකට වර්තමානයේ හැරී ඇත.ඒ වගේම රා මදින්නන් ගේ දුලබතාවය නිසා මුදල්,බලය ඇති සල්ලිකාර රා මුදලාලිල ක්‍රතිම රා වයාපාරයේ යෙදී සිටිති.ඔවුන්ට පොල් ගසින් රා ලබා ගන්න අවශ්‍ය වන්නෙ ඉතා මද ප්‍රමානයකි.මොකද එය ඉතා විශාල ලීටර් ප්‍රමානයක් බවට ඔවුන්ටපත් කර ගැනීමට හැකිය( ගැලුම් ලීටර් වුනේ මෙතන ස්කාගාර ස0ස්ථාව ලීටර් වලින් ගනනය කරන නිසාය.,ස්කාගාරය යනු රා ලබා ගන්නා තැන්..අපේ මහ මුදලාලිනම් ඩිස්ටලරීස් කොම්පනි ඔෆ් රොක්ලබ්ඩ් කියන ආයතනට දිල විශාල මුදලක් උපයා ගන්නව.(.මෙහි සැගවුන කතා එමටයි..කියන්න ඔඉන නැහැනෙ.ජරාව ජරාව.)..

සාමාන්‍යෙන් පොල් ගස් 50 කින් රා ගැලුම්6, 7 දවසකට ලබා ගන්න පුලුවන්.සමර ගස්නම් ගිඩක් අඩනව.සමහර ගස්නම් අඩන්නෙ බොහොම ටිකයි....මාසෙකට රුපියල් 50000 ආසන්න වැටුපක් ගන්න අයද තාම ඉන්නව අපේ ගම් පලාත්වල.මොකද මගෙ මස්සිනා කෙනෙකු තාම මෙම වයාපාරයේ යෙදී සිටිනව.නමුත් අර කිව්ව වගේ කෘතිම රා කර්මාන්තයේ නොයෙදේ..මෙලෙස සුලු සුලු කර්මාන්ත කරුවන්ගේ රා ලොකු ලොකු කර්මාන්ත කරුවන් අරගෙන රා මවා නිකන් ඉදගෙන ලක්ශ ගනන් උපයා ගන්න එක අපිට ඉරිසියාවට කරුනක්  නොවේ.නමුත් අද ලෝකයේ කොහෙ බැලුවත් සිදු වන්නේ .. මෙයයි.

ඊලග පෝස්ට් එකෙන් කියන්නම් පොල් රා ගසෙන් ලැබෙන අජරාමර නිශ්පාදන....


 ( දෙවන කොටස බලාපොරොත්තුවන්න )



(ඉස්සරනම් ඔන්න ඉතින් ඉස්කොලෙ යාලුවො කැම්පස් එකේ යාලුවො ඔෆිස් එකේ යාලුවො එහෙම ඇවිත් රස බලල කරපු කෝලන් මතක් වුනාම බක බක ගාල හිනා.මොකද නොදැකපු නො බලපු රසයක් ආස්වාදය කොරන්න ගිහින් සිද්ද් වෙච්ච අකරතැබ්බවල් ගොඩයි ඒ දවස්වල)